Доказва ли днешният инцидент на АМ Тракия важността на мантинелата и възможно ли е, ако нейното състояние бе по-добро да бе предотвратена трагедията с шест жертви само преди седмица? Този въпрос поставят от Европейският център за транспортни политики (ЕЦТП).
Днес новопоставената мантинела не позволи тежкият камион да премине в насрещното движение.
Както TrafficNews.bg съобщи, турски тир се обърна на магистрала Тракия броени дни, след като подобен тежък инцидент отне живота на петима души. Катастрофата е станала на същото място - на около 160-я километър от София, където пътната настилка е доста неравна и нестабилна. Ограничението в участъка е 90 км, има патрулка с камера.
Ето и становището на ЕЦТП:
На първо място подчертава дебело, че новият инцидент безспорно доказа, че становището ни, че сред причините за ПТП-то от 12 юли е и състоянието на ограничителната система за пътища (мантинелата), е напълно състоятелно. Към онзи момент тя беше стара и ръждясала, а от агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) признаха, че е била монтирана преди повече от 20 години. Затова в участък от 2 км старата мантинела бе подменена с нова.
Сега теорията на част от експертите, че няма еластична ограда, която да е в състояние да задържи ТИР, се опроверга с днешния инцидент. Защото е видно, че съвременните ОСП са в състояние да задържат такъв клас превозно средство, стига да са монтирани правилно и да отговарят на съвременните стандарти за пътна безопасност.
На второ място бихме искали да подчертаем, че извършената на 14 юли по наша инициатива целенасочена инспекция по пътна безопасност в зоната на инцидента беше навременна и вярна стъпка. Втората катастрофа обаче показва, че в зоната има дефицит по отношение на пътната безопасност, който предизвиква почти аналогични пътно-транспортни произшествия и следва да се търси причината за настъпването им. В контекста на обявения от АПИ предстоящ ремонт трябва да се отчете факта, че на това място има и друг проблем и той трябва да бъде коригиран.
На трето място ЕЦТП остава твърдо на позицията, че има нужда от извършване на реформа в АПИ в посока задълбочаване на работата с експертите, които биха могли да осигурят съвременни решения за пътна безопасност.
На четвърто място следва всички, които коментират и поставят под съмнение експертността на екипа на ЕЦТП, да спрат да го правят, защото пътната безопасност изисква специфична експертиза, а не познания от общ характер. Всяка обида спрямо екипа ни ще бъде тълкувана като клевета и ще бъдем принудени да се обърнем към компетентен съд.
Следвайки мисията си в дългосрочен план за намаляване и довеждане до нула на жертвите на пътя заради проблемна инфраструктура, ЕЦТП ще извърши цялостна оценка на риска по републиканската пътна мрежа на Република България с помощта на иновативен метод чрез използване на космически технологии и в партньорство със САЩ.