Предложените промени в Закона за движение по пътищата са хаотични, непоследователни и не биха допринесли за намаляване на пътнотранспортния травматизъм в България, съобщиха от Института за пътна безопасност.
Ето и целия текст относно предложените промени в ЗДвП от МВР:
Желанието на експертите от МВР да повишат част от глобите за извършени административни нарушения, без да бъде преразгледан в цялост санкционния режим по Закона за движение по пътищата, ще доведе до повече объркване и несправедливости. Направен е неуспешен опит да ни бъде представена като нова процедура връчването на електронни фишове, фишове и наказателни постановления. Всички експерти по административно-наказателна дейност са наясно, че и в момента може да бъдат връчвани наказателните постановления електронно, както и чрез поставяне на бележка на вратата. Представените ни като промени при връчването да се ходи два пъти на адрес е също стара процедура, залегнала в Закона за административните нарушения и наказанията (ЗАНН). Предложенията ако има неплатени глоби да бъдат отказвани административни услуги, както и да се отказва минаване на годишен технически преглед, са също стари предложения още от 2003 г. Същите са били отхвърляни многократно от юридическата и експертна общност в България. Предложението на експертите да намалят скоростта по автомагистралите на 130 км/ч и промяна на скоростния режим на различните моторни превозни средства щеше да бъде положително ако МВР разполагаше с методология и технически средства да контролира тези разпоредби. Предложението камерите от ТОЛ системата да могат да отчитат и средната скорост не се нуждае от изрично записване на този текст в закона, тъй като и до момента законодателството позволява това да се извършва.
В обобщение от така направените ни предложения можем да заключим, че това е един неуспешен опит от страна на МВР да ограничи пътнотранспортния травматизъм. За експертите на Института за пътна безопасност е учудващо защо ни се предлагат частични промени в ЗДвП, а не се изпълнява коалиционното споразумение за нов Закон за движението по пътищата. Необходимостта от нов закон се обуславя от това, че е необходима цялостно нова философия и разбиране за управление на риска от пътнотранспортни произшествия. Въпреки че на 3 декември 2021 г. Министър Рашков възложи на работната група да извърши анализ и оценка на отговорностите на държавните институции, свързани със ЗДвП, такъв анализ не е представен.
Институтът за пътна безопасност е разработил извънредна процедура по връчване на наказателни постановления и електронни фишове, различна от ЗАНН. На форум в Софийския университет през 2018 г. преподаватели от Юридическия факултет застъпиха тази теза и мотивираха необходимост от кодифициране на сега действащите норми и правила за движението по пътищата. Кодифицирането ще доведе до по-голяма устойчивост и предвидимост при управлението на риска от ПТП.
Още от категорията
Виж всички
Трамвай дерайлира в София СНИМКА
Шофьор издъхна зад волана, блъсна кола
Акценти
Виж всички
Възстановяват от утре движението по „Брезовско шосе"
Напусна ни поетът Иван Ройдов
МТС придобива активи на територията на летище Пловдив