2025 година ще бъде запомнена като повратна в контрола на скоростта по българските пътища, след въвеждането на камерите за средна скорост. Но наред с масовото засичане на нарушения, именно една отсечка на АМ „Тракия” край Пловдив се превърна в „черната точка“ на рекордите – тази между селата Радиново и Цалапица.

Именно там бяха регистрирани двата най-големи антирекорда за превишена средна скорост в страната за 2025 година, засечени от системите на Националното тол управление и обработени от МВР.

Първият рекорд: 223 км/ч – началото на септември

На 3 октомври МВР обяви първите обобщени данни след старта на секционния контрол за средна скорост, въведен от 7 септември. Само за по-малко от месец в масивите на ведомството постъпват 37 900 файла със заснети нарушения, като над 33 000 от тях са за превишена скорост.

Сред най-фрапиращите случаи тогава изпъкна именно 223 км/ч средна скорост в отсечката Радиново – Цалапица, следвана плътно от 222 км/ч в обратната посока – Цалапица – Радиново. Това бяха първите сигнали, че новата система не просто засича масови нарушения, а разкрива изключително опасно поведение на пътя.

Шофьор лети с 222км/ч - в отсечката Радиново – Цалапица, камерите на БГ ТОЛ го заснехаВ МВР са постъпили 37 900 файла със заснети данни за нарушения в рамките на месец

Нов антирекорд: 248 км/ч – отново Радиново–Цалапица

Само два месеца по-късно, на 28 ноември, рекордът бе подобрен по ужасяващ начин. Тол камерите засекоха водач, преминал отсечката Радиново – Цалапица със средна скорост от 248 км/ч – стойност, която надхвърля възможностите на повечето серийни автомобили и поставя под сериозен риск всички участници в движението.

По време на съвместен брифинг на „Пътна полиция“ и Националното тол управление бе припомнено, че и предишните антирекорди отново са концентрирани в този район край Пловдив, което превръща отсечката в тревожен символ на безразсъдното шофиране.

Тол камерите засякоха шофьор, карал с рекордните 248 км/ч край ПловдивНарушението е извършено в отсечката Радиново-Цалапица

Данните от МВР показват, че проблемът далеч не се изчерпва с единични случаи. Само в Пловдив и областта, за периода от 1 януари до 30 ноември 2025 г., са издадени 90 689 електронни фиша за превишена скорост.

На национално ниво, от началото на прилагането на секционния контрол до края на ноември, са получени около 50 000 файла с установени нарушения, като всяко от тях подлежи на щателна проверка преди налагане на санкция. При тежките случаи, при които законът предвижда лишаване от правоуправление, се образуват отделни административно-наказателни производства.

На този фон от Националното тол управление посочват, че до края на 2026 г. броят на отсечките за измерване на средна скорост трябва да достигне 100. Според „Пътна полиция“ двете системи – на ТОЛ управлението и МВР – вече са напълно синхронизирани, а данните се обработват в реално време.

И макар че технологиите вече виждат всичко, двата рекорда край Пловдив ясно показват, че дори най-съвременният контрол не може сам да компенсира липсата на отговорност зад волана, а през това време въпросът „дали санкциите ще успеят да спрат онези, за които 200 км/ч не са граница, а предизвикателство”, остава отворен.

Снимката е илюстративна!