За своя компания за производство на самолети в България мечтаят Светослав Стефанов и Мохамед Сабер. Както TrafficNews.bg вече съобщи, студентите от пловдивския филиал на Техническия университет създадоха макет на ултралек едноместен самолет и искат след завършването си да построят машината в реален мащаб. Моделът е умалено копие на производствените им мечти, но все пак със своя размах на крилете от 1,8 метра, тегло 1,8 килограма и електродвигател, може да покаже възможностите на бъдещия самолет.
„В момента търсим спонсори. Около 12 000 лева е сумата, която ще ни е нужна, за да направим прототипа”, обясни Светослав. Работят по стандарт FAR103 на Американската федерална авиационна администрация. Проучват къде могат да го построят, тъй като освен средства, им трябва помещение и 500 часа труд. Категорични са, че искат да останат и да се развиват в родината си. „България е авиационна страна. Имаме си традиции в авиацията и смятам, че за авиацията винаги ще има място тук, така че ако се направи достатъчно добра организация, нещата биха могли да потръгнат”, смятат младите инженери.
Те привлякоха вниманието днес на летателна площадка "Марица", преди Граф Игнатиево, където по традиция студенти и докторанти отпразнуваха деня на специалността "Авиационна техника и технологии" и Международния ден на авиацията и космонавтиката с открит летателен ден. Въпреки лошото време, интересът към събитието бе голям. На празника гостуваха военни и граждански летци и инженери, преподаватели, възпитаници на вуза, ветерани. Докторантът Александър Мариносян, който вече е построил 4 леки самолета, представи най-новата си разработка – акробатичен самолет с отлични маневрени характеристи, предназначен за обучение на военни и граждански пилоти. Бяха представени и безпилотни летателни апарати, в които имат участие възпитаници на университета – въздушни мишени и разузнавателни самолети под ръководството на д-р Стоян Аврамов, който освен преподавател е един от пилотите, които организират летателния ден.
„В момента много се търсят авиационни инженери, тъй като се очаква в близките години пътническите и транспортните самолети да нараснат почти двойно. Това няма да мине без хора – ще трябват пилоти, инженери, техници, всякакви авиационни специалисти. Така че има голяма перспектива пред нашите студенти. Дипломата, която получават, се признава в целия свят. Току-що един студент ми каза, че са го приели на работа в „Райънеър” в Италия в техническото обслужване. Така че имаме много примери на хора, които са успели не само в България, но и по света”, посочи доц. Христиан Панайотов, зам.-декан на Машиностроителния факултет към пловдивския филиал на Технически университет. Според неговите наблюдения, интересът от страна на студентите към специалността се повишава. Любопитното е, че има и дами, а статистиката показва, че пилотите от нежния пол в специалността са повече от мъжете. Основният процент от завършилите намират реализация в България.
„Военновъздушните войски разполагат с най-важният ресурс – хората”, сподели и Николай Бойчев, инструктор-пилот на вертолет В206 в авиобаза Крумово. Според него най-важното е пилотът да съхрани пределно спокойствие, тъй като това е основополагащо за правилното изпълнение на поставената задача. А задачите в голяма степен са свързани в помощ на населението – търсене и спасяване, медицинска евакуация, която изпълняват по-опитните колеги. „Ние в учебното бойно звено пък се грижим за обучението и изграждането на младия летателен състав”, посочи пилотът. За празника той пожела на колегите си крепко здраве, творчески дръзновения и винаги със стремеж да гледат към синевата и да покоряват нови върхове.