Стилияна Бакалова е на 25 години, изключително красива, пилотира самолет, а освен това има 16 свидетелства за управление на МПС. Може да кара мотоциклет, мотопед, автомобил, камион, автобус, автомобил с ремарке, камион с ремарке, автобус с ремарке, трактор. Възпитаник е на Технически университет-филиал Пловдив, където през 2016 г. е избирана за Студент на годината в областта на техническите науки. Завършила е и програмата за пилоти в Авиационен център „Ратан” в Долна баня. В момента си търси работа като летец. Мечтае да се реализира успешно в България и да бъде част от голямата авиация.
„Дамите са често срещани в авиацията. Смятам, че гледат на нас наравно с мъжете. Ние преминаваме същата подготовка и придобиваме абсолютно същите знания. Няма разграничение”, споделя пред TrafficNews.bg чаровната казанлъчанка. Тя привлече вниманието на летателна площадка "Марица", преди Граф Игнатиево, където на 12 април по традиция студенти и докторанти отпразнуваха деня на специалността "Авиационна техника и технологии" и Международния ден на авиацията и космонавтиката с открит летателен ден.
Интересите към авиацията се зародили постепенно в живота на Стилияна. В рода се няма професионални пилоти, но баща й е любител на авиацията. Заедно с него посещавали всички авиошоа и дни на отворени врати на българските авиобази. Така в 12 клас решила, че ще се реализира в тази сфера. Първият й полет бил през 2013 г. на самолет Tecnam.
Приета е в УНСС, „Финанси“, в ТУ - София „Авиационна техника и технологии“, в НВУ “Васил Левски“ „Летец-пилот“. Избира НВУ с единствената мисъл, да се докосне до самолетите. След кратък престой в университета разбира, че военното училище не е това, което иска сърцето й и се отказва. Според нея „човек не трябва да насилва себе си, за да извършва дадени задачи, а с любов да подхожда към тях, за да има успех“. Периодът за записване в ТУ е минал, но в ТУ- филиал Пловдив отпускат едно място - за нея. Въпреки че се записва последна, Стилияна е от студентите с най-висок успех в специалността. Работи усърдно и публикува свои доклади и научни разработки в национални конференции по технически науки. В един от докладите си например тя прави прецизен анализ на сравнителните маневрени характеристики на самолетите МиГ-29 и Eurofighter Typhoon. Нейните доклади "Авиационни двигатели", "Математически анализ на маневрените свойства на бойните самолети", "Изследване на маневрените свойства на военни самолети" предизвикват интереса дори на специалистите от българските военно-въздушни сили.
За да е близо до самолетите и да има летателна практика, паралелно с университета завършва и програмата за пилоти в Авиационен център „Ратан”. Миналата година сбъднала още една своя мечта, като известно време работи в селскостопанска авиация.
Още от първия миг младото момиче прави впечатление на уравновесена и спокойна, усмихната, която има своите ценности, която знае и може, без да парадира.
Според нея в пилотирането има различни тънкости, както във всеки занаят. Едно от най-важните неща обаче е да бъдеш последователен в това, което правиш. Да влагаш много усилия, да придобиваш нови знания и да се учиш от грешките. Както от своите грешки, така и грешките на своите колеги.
„Страх има. И трябва да има страх, когато застанеш в кабината, защото този страх те прави една идея по-отговорен. Трябва да осъзнаеш какво се случва в кабината, какво се случва извън кабината и да вземаш най-правилните решения”, казва младата дама. И допълва, че човек е създаден да бъде това, което сам пожелае. И никога не трябва да се отказва от мечтите си.