Стилияна Бакалова е на 25 години, изключително красива, пилотира самолет, а освен това има 16 свидетелства за управление на МПС. Може да кара мотоциклет, мотопед, автомобил, камион, автобус, автомобил с ремарке, камион с ремарке, автобус с ремарке, трактор. Възпитаник е на Технически университет-филиал Пловдив, където през 2016 г. е избирана за Студент на годината в областта на техническите науки. Завършила е и програмата за пилоти в Авиационен център „Ратан” в Долна баня. В момента си търси работа като летец. Мечтае да се реализира успешно в България и да бъде част от голямата авиация.
„Дамите са често срещани в авиацията. Смятам, че гледат на нас наравно с мъжете. Ние преминаваме същата подготовка и придобиваме абсолютно същите знания. Няма разграничение”, споделя пред TrafficNews.bg чаровната казанлъчанка. Тя привлече вниманието на летателна площадка "Марица", преди Граф Игнатиево, където на 12 април по традиция студенти и докторанти отпразнуваха деня на специалността "Авиационна техника и технологии" и Международния ден на авиацията и космонавтиката с открит летателен ден.
Интересите към авиацията се зародили постепенно в живота на Стилияна. В рода се няма професионални пилоти, но баща й е любител на авиацията. Заедно с него посещавали всички авиошоа и дни на отворени врати на българските авиобази. Така в 12 клас решила, че ще се реализира в тази сфера. Първият й полет бил през 2013 г. на самолет Tecnam.
Приета е в УНСС, „Финанси“, в ТУ - София „Авиационна техника и технологии“, в НВУ “Васил Левски“ „Летец-пилот“. Избира НВУ с единствената мисъл, да се докосне до самолетите. След кратък престой в университета разбира, че военното училище не е това, което иска сърцето й и се отказва. Според нея „човек не трябва да насилва себе си, за да извършва дадени задачи, а с любов да подхожда към тях, за да има успех“. Периодът за записване в ТУ е минал, но в ТУ- филиал Пловдив отпускат едно място - за нея. Въпреки че се записва последна, Стилияна е от студентите с най-висок успех в специалността. Работи усърдно и публикува свои доклади и научни разработки в национални конференции по технически науки. В един от докладите си например тя прави прецизен анализ на сравнителните маневрени характеристики на самолетите МиГ-29 и Eurofighter Typhoon. Нейните доклади "Авиационни двигатели", "Математически анализ на маневрените свойства на бойните самолети", "Изследване на маневрените свойства на военни самолети" предизвикват интереса дори на специалистите от българските военно-въздушни сили.
За да е близо до самолетите и да има летателна практика, паралелно с университета завършва и програмата за пилоти в Авиационен център „Ратан”. Миналата година сбъднала още една своя мечта, като известно време работи в селскостопанска авиация.
Още от първия миг младото момиче прави впечатление на уравновесена и спокойна, усмихната, която има своите ценности, която знае и може, без да парадира.
Според нея в пилотирането има различни тънкости, както във всеки занаят. Едно от най-важните неща обаче е да бъдеш последователен в това, което правиш. Да влагаш много усилия, да придобиваш нови знания и да се учиш от грешките. Както от своите грешки, така и грешките на своите колеги.
„Страх има. И трябва да има страх, когато застанеш в кабината, защото този страх те прави една идея по-отговорен. Трябва да осъзнаеш какво се случва в кабината, какво се случва извън кабината и да вземаш най-правилните решения”, казва младата дама. И допълва, че човек е създаден да бъде това, което сам пожелае. И никога не трябва да се отказва от мечтите си.
Акценти
Виж всички
Възстановяват от утре движението по „Брезовско шосе"
Напусна ни поетът Иван Ройдов
МТС придобива активи на територията на летище Пловдив