Пловдивчанинът Живко Гиргинов, учител по пиано, който живее в островната град-държава Сингапур вече девет години, смая световните медии с находчива инициатива и силна гражданска ангажираност.
Вероятно знаете за мащабния проект в Сингапур, който прави полиса средище на веложивота. Улиците са се превърнали в море от жълти и оранжеви велосипеди, можете да срещнете колелета във всички обществени пространства на Сингапур. Това само показва колко бързо градът е прегърнал културата на споделените велосипеди, след като големите оператори като китайските фирми Офо и Мобайк прегърнаха каузата преди година.
Такъв курс обаче не води след себе си само положителните ефекти от екологичния транспорт.
"Приятелите ми се оплакаха, че има разрушени велосипеди, разпръснати навсякъде, и няма какво да се направи", споделя за Ройтерс Живко Гиргинов , след като меко казано не бил впечатлен от счупените велосипеди, които е срещал, изоставени от пътища и пешеходни пътеки... заливащи пространствата в града.
Живко обаче изразил пълно несъгласие със скептицизма на споделящите за неприятната градска атмосфера, заради безстопанствено изоставените счупени колелета. 32-годишният пловдивчанин решил да вземе нещата в собствените си ръце, затова събира екип от съмишленици, с чиято помощ да събере и върне нефункциониращите велосипеди в базите на съответните компании разпространители и производители.
Така инициативата на Гиргинов е зачената през септември и нарича себе си "Доброволен велосипеден патрул". За месеците досега тя е събрала над 400 повредени велосипеди в около седем акции.
Групата събира счупените велосипеди в един квартал и ги премества на централно място. След това Гиргинов наема камион за $150, който да ги транспортира до базите на фирмите.
Гиргинов сам е финансирал цялата мисия досега, но разширяването на инициативата може да го накара да помисли за външни източници на средства и спонсорство на "Доброволен велосипеден патрул".
Тримата основни оператори в Сингапур - Ofo, Mobike и местната фирма oBike, оценяват неговата работа.
"Говорим с Живко за това как можем да работим заедно, за да изградим още по-добра среда за колоездене", казва Шарън Менг, управител на "Мобике Сингапур", добавяйки, че Мобикек е дал на Гиргинов неограничен членски акаунт, за да му помогне да извлече велосипедите си.
Сингапур се стреми да ограничи безразборното паркиране на велосипеди на обществени места. През 2017 г. местната Агенция по транспорта определи 4 000 допълнителни зони за оставяне на велосипеди около обществените жилищни комплекси, автобусни спирки и гари.
Инициативата е един от многото подобни проекти, в които Гиргинов се е включил, и смята, че времето и парите му са ползотворно разходени. Според него такива "социални експерименти" предизвикват хората да обмислят как могат да допринесат индивидуално за общото благо.
"Някои от моите приятели ми казват, че усилията ми са безполезни", казва той, след като посвещава първия ден от новата година за велоакция, но вярва - вярва, че целта оправдава цялата вложена енергия и ресурс. "Аз вярвам, че сме част от една общност и трябва да направим каквото можем", завършва пловдивчанинът Живко Гиргинов и ни вдъхновява да последваме неговия пример.
Да направим средата си за живот по-добра, по-устойчива, по-приветлива - за нас, за нашите деца и за всички, които полагат и най-малкото усилие да култивират и "предават нататък" пламъка на гражданската ангажираност.
Снимки: Reuters