Заради високите цени на горивата в България в неделя хиляди хора излязоха на улиците, за да протестират. И резултатът не закъсня - днес всички играчи на пазара свалиха цените си с от 1 до 6 стотинки на литър, показват данните на специализирания сайт bg.Fielo.net.
В Пловдив днес най-масовият бензин А95 се предлага от 2.12 до 2.36 лева за литър. Пропан бутанът може да се намери по бензиностанциите с цена между 1.00 и 1.11 лева за литър. Дизелът също бележи спад и днес може да се намери на цена между 2.16 и 2.43 лева за литър. Най-използваното от таксиметровите шофьори гориво метанът днес се намира по бензиностанциите с цена между 1.49 и 1.57 лева за литър.
Като цяло днес шофьорите от цялата страна поеха глътка въздух от лекия спад в цените на горивата. Бензин А96 вече се предлага от 2.26 до 2.14 лева за литър. Във веригата бензиностанции на "Лукойл" в София цената слезе до невижданите от месеци 2.19 лева за литър, което означава, че при наличието на карта на компанията реално потребителите плащат по 2.14 лева за литър - точно толкова, колкото е цената и в смятаните за най-евтини бензиностанции на Веселин Марешки.
Най-сериозно е поевтиняването на А98 - с цели 6 стотинки за литър средно за страната. При дизела обаче спадът е само с 1 стотинка средно, пише dir.bg. Данните показват, че най-много са свалили цените на А95 от "Лукойл", "Еко петролиум" и "Шел" - с цели 8 стотинки за литър. Но истинският рекордьор в поевтиняването е "Ромпетрол" - понижение на цената на А95 с цели 10 стотинки.
Отделни бензиностанции продават и на невижданите от месеци нива от 2.03-2.04 лева за литър. Сред тях има и такива от големи вериги, но са единични случаи.
Движението на цените на горивата надолу едва ли е следствие на цените на петрола на световните пазари. Както е известно, през миналата седмица той поевтиня за първи път от три месеца под 70 долара за барел, но български експерти заявиха преди няколко дни, че това не може да се отрази бързо в цените на дребно. Оказа се, че грешат.
Бързият спад на цените показва и още нещо - че на пазара за горива у нас има достатъчен марж на цените в полза на търговците и е въпрос на добро желание от регулатора, в случая Комисията за защита на конкуренцията - да наложи намаляването му в полза на потребителите.