Едни от най-мащабните проекти, по които ще се работи в Пловдив през 2018 година е за освобождаването на пътния транспорт от жп линиите и прелезите. В момента „Южен“ и „Западен“ са парирани от жп линии, като преминаването към двата района става през няколко точки, които често се изпълват с трафик.
Проектите за нова връзка с „Южен“ през Централна гара и премахването на прелезите в „Западен“ са за над 200 милиона лева. Те ще дойдат по две оперативни програми „Региони в растеж“ и „Транспорт“.
Реалното изпълнение на проекта на НКЖИ за жп възел Пловдив може да започне през 2019 година. Поне година ще бъде необходима за изработването на техническия проект на заданието, тъй като в момента има детайлен идеен проект. Имотите за отчуждаване също са малко и те са преди всичко в улична регулация, така че не би трябвало да има пречки и при тях. Така до края на 2018 година може да се пристъпи към избор на изпълнител, а през 2019 година да започне мащабният проект. По предварителни оценки поне 2 години ще са необходими за осъществяването на жп възела, така че през 2021 година може да видим Пловдив без прелези и с директна пътна връзка между бул. „Васил Априлов” с „Македония” и „Димитър Талев”.
Бетонният мост трябва да се премахне, тъй като той не отговаря на изискванията за преминаване на скоростни влакове. Това е и причината за изграждането на пробива под Централна гара. Идеята е още преди колелото на Гарата да започне влизането в подлеза, който след това да излиза в район „Южен” и двата булеварда „Македония” и „Димитър Талев”. Самите връзки към булевардите трябва да бъдат изградени от Община Пловдив, като по много предварителни данни те ще струват около 15 милиона лева.
Има обаче проблем в сега съществуващия идеен проект – в него не е предвидена връзка между булевард „Васил Априлов” и „Христо Ботев”, затова от НКЖИ трябва да предложат решение, за да има директна връзка между двата невралгични булеварда.
По-мащабната част от проекта е за премахването на прелезите на бул. „Копривщица”, като на тяхно място ще бъде направена естакада. Идейният проект е разработен с изграждане на долно строене за двойна линия и горно строене за еднопътна линия. В района на стадион Пловдив е предвидено изграждане на нова жп спирка.
Нови съоръжения - мостове, надлези (пътни и пешеходни):
-Изграждане на железопътна естакада - ново съоръжение за елиминиране на пътните пресичания по булевардите "Пещерско шосе", "Свобода" и "Шести септември"
- Изграждане на двупътен жп мост над река "Марица"
- Изграждане на 2 пешеходни подлеза
- Изграждане на железопътна естакада - ново съоръжение за елиминиране на пътните пресичания по булевардите "Пещерско шосе", "Свобода" и "Шести септември"
Шумозаглушителни огради
В проекта е заложено изграждането на шумозаглушителни огради по протежение на естакадата и в зоните с жилищно застрояване, а в индустриалните зони са предвидени предпазни огради.
Допълнително се предвижда и използването на материали за горното строене на железния път, намаляващи максимално нивата на шум и вибрации при движение на подвижен състав.