Фалити, драстичен скок в цената на горивата за крайния потребител, монополизиране на пазара и закриване на стотици работни места - това е хоризонтът според търговците на гориво от Пловдив и региона, ако настоящият Законопроект за административното регулиране на икономически дейности, свързани с нефт и продукти от нефтен произход влезе в сила.
Днес над 50 цистерни на малки и средни предприятия за търговия с горива образуваха протестна колона на пловдивския булевард "Васил Левски", а управителите на фирми от Пловдив, Пазарджик, Стара Загора и Хасково настояха за отпадане на предвидените нови регулации върху дейността им.
Дилърите на петролни изделия от областта предричат скок между 30 до 50 стотинки на горивата за крайния потребител, или увеличение с нас 10%, ако Законът влезе в сила. Причината - новите непосилни парични гаранции, които ще доведат до фалит за малките и средни предприятия.
Регулацията и финансовите изисквания за регистрация
"Защо другите фирми, опериращи с акцизни стоки или тези регистрирани по закона за ДДС, не внасят гаранция?", попита риторично един от организаторите на протеста Петър Кантарски. Той направи паралел между тютюневата и алкохолната индустрия и предрече подобно монополизиране и в петролната. Кантарски държи няколко бензиностанции в Пловдив и региона и е категоричен:
"Този закон е удобен за големите фирми - вносители и производители. Защо една бензиностанция трябва да плаща гаранция - 20 хиляди лева на обект за продажба на дребно, 3 хиляди на цистерна? Къде да начисля тази гаранция? Естествено, в крайния продукт. Маржовете /б.л. разликата между цената на закупуване с тази на продаване/ са малки и за една малка фирма като моята е изключително трудно да оцелява"
Кантарски и мнозина негови колеги възроптаха не само върху стойността на гаранцията, но и върху поставения таван, който според тях е именно облагодетелстващ големите играчи на пазара. 500 хиляди лева е таванът на финансовото обезпечение за бензиностанции, без оглед колко обекта притежава дадена компания. Така излиза, че бизнесмен с 25 бензиностанции ще заплати гаранция от 500 хиляди или също толкова, колкото би заплатил и бизнесмен с 100, 200, 300 и дори 400 обекта - отново максималната фиксирана стойност от 500 хиляди.
"Този закон е направен в интерес на Лукойл - обяснимо, те и тяхната асоциация са вносителите му. Лукойл има 400 хиляди обекта. Ако трябва да изчислим по 20 хиляди, колкото е гаранцията за обект, прави 8 милиона, а те ще платят 500 хиляди. Ето затова има сложен таван и той, и целите условия за регистрация са дискриминационни. Отделно трябва да платя 500 хиляди лева гаранция да търгувам на едро. Какво гарантирам с тези пари? Аз нямам 500 хиляди лева оборот, не мога да си позволя да замразявам такава сума. В момента ние гарантираме ДДС-то с банкова гаранция, за да е ясно че няма да злоупотребим, но сумите са до размера на месечното ДДС, което е далеч по справедливо. Никой не го интересува колко търгуваш. Може ли да правиш 200 хиляди лева оборот на месец, а да ти искат 500 хиляди гаранция? Кое гарантираме - основата на горивото, акциза, ДДС-то?", категорично посочва Борис Трайков, който също управлява няколко бензиностанции, но търгува и на едро.
Какво гарантираме?
Никой от протестиращите не можа да посочи на каква база са изчислени всички суми, предвидени за регистрации и гаранция в новия законопроект за регулация на търговията с петролни изделия. Бизнесмените от бранша са категорични, че с лицензите си плащат всичко необходимо, а като юридически лица носят пълната отговорност. Според тях, разписаните мотиви, за 30% укрито ДДС на година и съответната загуба за държавата, са нерелевантни към тях, тъй като това зависи единствено от вносителите, които пък са големите играчи на пазара. При тях контролът трябва да е на граничните пунктове.
Какво гарантираме с тези средства?, запитаха всички протестиращи и поискаха отговор от законотворците. Според управителите на фирми-търговци на горива има обекти на ръба на работата си, за които е непосилно да изкарат половин милион. Това от своя страна ще доведе до масови фалити на малките и средните предприятия и до монополизиране на пазара. Тези, които съумеят да устоят пък ще завишат цените - може и с постепенен ръст, но устойчив.
Много от присъстващите на протеста днес ръководят семейни фирми, които притежават по 1-2 обекта. За тях таксите са непосилни и при евентуално приемане на новите правила, те коментираха, че ще се наложи да се преориентират в дейността на пазара. За други пък това би означавало огромни съкращения, затваряне на щатни бройки, стотици безработни.
Действия и противодействия
"Убиват ни, а ние не можем да направим нищо, освен да потърсим сметка и да се опитаме да бъдем чути", коментираха някои от протестиращите.
Вече са внесени исканията на малките и средни търговци и превозвачи на гориво, в които се настоява цялостната нова регулация да отпадне. Ако все пак Проектозакона бъде одобрен в парламентарна комисия, няма да спрем до тук ще организираме протести в Бургас и София, обеща Петър Кантарски.