До 5 лева на час получават статистите в България. Масово заплащането, което получават от чуждестранни продукции, снимани у нас, е 45 лв. на ден, като традиционно са ангажирани по около 12 часа. Цената се покачва с 10 лв., когато работата по дадена лента се извършва в малките часове на нощта.
Хонорарът за 12-часов снимачен ден на реклама в Пловдив пък възлиза на 30 лв. За място сред публиката на българско телевизионно предаване статистите ни получават между 15 и 25 лв. на епизод, пише "Монитор", като се позова на представители на "гилдията".
"Заплащането несъмнено зависи и от бюджета на продукцията, както и от това дали става въпрос за обикновен статист или за специфичен типаж, който се откроява с конкретна визия или качество, което режисьорите търсят", обясни за Христа Илиева – кастинг-режисьор в Talent Partners.
Макар че хиляди души се картотекират като статисти, малцина се занимават само с това.
"Точната бройка на статистите не може да се определи. Има не повече от 30-40 души, за които това е основна дейност. Всички останали работят като статисти с цел допълнителни доходи в краткосрочен план или от любопитство и желание да направят кариера на екран. Един човек, който е останал без работа, може за известно време да се препитава като статист, или някой, който работи сезонна работа в чужбина и докато си е тук, решава да бъде статист. Някои започват, но реалността не отговаря на представите им и скоро се отказват", коментират от агенции.
Макар че често ползват услугите на кастинг агенции, оказва се, че студиата на "Ню Бояна", където се снимат по-голямата част от чуждестранните продукции, също картотекират ентусиасти за няколко секундни появи на големия екран. Към момента при тях свои снимки и кратка биография са подали 800-900 човека.
На въпроса какъв вид продукции изискват повече статисти – рекламни или филмови, директорът на кастинг отдела на „Ню Бояна“ Люк Казинс уточнява, че броят обикновено зависи от избраната локация. „Макар и рядко, случвало се е да използваме 100 статисти за реклама, чийто сюжет повелява снимки на натоварена улица. И обратното – снимали сме филми, в които действието се развива основно в затворени пространства. Тогава сме използвали от 10 до 50 души за цялата продукция“, обясни пред „Монитор“ той.
Преобладаващата част от картотекираните са жени, съобщава Милена Калева, ръководител на „Скрийн бокс“. Най-търсеният типаж статисти са представителите на силния пол на възраст между 30 и 45 години със западноевропейска визия. „Трудно е да се намерят у нас светли мъже, в добра физическа форма, без излишни килограми, с коса, а не с бръснати глави, които да са свободни и съгласни да се снимат за 50-60 лв. на ден. Трудни за намиране, да не кажа почти невъзможни, са и мулатите“, уточнява още тя.
Проблеми агенцията среща още и с набирането на афроамериканци. По думите на Калева у нас се срещат чернокожи, чийто произход е от Нигерия и близките до нея страни, а външният им вид се различава значително от живеещите в Америка. „Задължително в чуждите продукции наред с европеидната раса искат и представители на азиатската и афро-американската, а такива хора, които се снимат като статисти у нас, остават за кратко тук. Повечето от тях говорят само родния си език, не ползват английски и поради тази и много други причини е трудно да се работи с тях. При тях е обратното, преобладават повече мъже до 30-годишна възраст“, допълва още тя.
Сред най-странните „заявки“ за масовки, отправени към българските агенции, е за хора, страдащи от Синдрома на Даун, ескимоси и индианци. По време на снимките на „Забравена“ (с участието на Стана Катич) у нас пък режисьорът поискал статисти, които са реални бездомници. Най-големият проблем пред агенциите в този случай е организирането на подобна маса от хора.
„За този сериал масовката беше предимно от агенти на ФБР, полицаи от бостънската полиция, криминалисти. Една от сцените с много масовка беше тази, която пресъздаваше Чайна таун в Бостън и се снимаше на сет в Киноцентъра. Имахме над 120 души, от които към 40 китайци и снимахме 12 часа през февруари 2017 г., в уникални студове“, казва Калева, работила по „Забравена“.