Невероятните приключения на пловдивските павета от „Руски” и „6 септември”! Така може да се озаглави историята на тонове от гранитните останки, които вероятно са от Марково тепе. Абсурдно представените разкази от строителни фирми и предприемачи, показват как десетки хиляди павета се оказват собственост на фирма, регистрирана в община Баните, работила на булевардите „6 септември” и „Руски”. Още по-нелепото е, че най-вероятно взимането на паветата е станало под носа на фирмата изпълнител на обектите „Щрабаг”, а градските власти въобще не се разбрали за цялата схема.
Цялата история тръгва от читателски сигнал, че хълмове от павета са били изсипани в частен двор на новострояща се къща между Марково и Първенец. Наш екип отиде на място, като след това се свърза и със собственика на имота. Бизнесменът Асен Долев заяви, че паветата са купени от пловдивска фирма, която според него ги изкупувала от… Общината. Мъжът обясни, че си има всички необходими документи и фактури. Той ни изпрати и телефона на въпросния търговец на гранит.
Успяхме да се свържем и с него. Той се представи само като Мартин, без да пожелае да казва фамилия или фирма, която представлява. Мартин ни обясни, че неговата фирма е работила по проекта за полагането на тръбите по бул. „Руски”. Те са имали договор, по силата, на който земната маса трябва да бъде депонирана за тяхна сметка и остава тяхна собственост. Във въпросната земна маса били и паветата на бул. „Руски”, които преди ремонта бяха под асфалта.
„Имаме си всички документи и фактури, няма от какво да се притесняваме”, каза Мартин, който дори не се притесни да ни каже цените – 70-80 лева на тон, като в момента разполагал с около 10-ина тона.
Търговецът на павета се оказа Мартин Руменов Алджиков, който е собственик на фирма „Мар Рум” ООД, регистрирана в община Баните. Бърз поглед във Фейсбук страницата на компанията се вижда как техните машини работят по двата булеварда „Руски” и „6 септември”. Те дори са увековечили как няколко багера товарят земна маса, гарнирана с павета, в камионите регистрирани на „Мар Рум”.
Всичко това се случва в периода 2016-2018 година при изкопните работи по двата булеварда, като времето съвпада и с изявленията на кмета Иван Тотев как градските власти пазят паветата на пловдивчани.
Свързахме се и с Община Пловдив, те заявиха, че по време на ремонтите цялата отговорност за случващото се там е на фирма „Щрабаг” и те отговарят за съхранението и пазенето на паветата. Първоначално от „Щрабаг” отхвърлиха каквато и да е възможност тези павета да са от бул. „Руски”, освен ако не са били откраднати.
„Нямаме договор с подобна фирма! Никога не сме ги чували – имаме си няколко подизпълнители, но те не са от тях!”, каза Алексей Алексиев, който е технически ръководител на обектите в Пловдив. След настойчиво обясняване от наша страна и показване на снимки, на които се виждат камионите на „Мар Рум” на обектите, от австрийската компания поискаха малко време. Вероятно тогава от компанията са видели, че фирмата от смолянско, работи със съдействието на „АК СИ” ЕООД, която е подизпълнител на „Щрабаг”. В крайна сметка от техническия ръководител бе изстрелян въпросът „Какъв е казусът?”. Въпреки крайно неуместния въпрос от страна на „Щрабаг” ние също влязохме в тяхната риторика и изстреляхме логичните и очевадни, поне за нас въпроси:
Успяла ли е тази фирма да вземе десетки хиляди павета от улиците на Пловдив като земна маса? Кой е отговорен за това и къде са другите павета от трите булеварда, които Вашата фирма е ремонтирала?
По-късно последва още по-лаконичен отговор:
„Не ми е известно тази фирма да е вземала павета при малкото количество извозени от тях изкопни земни маси. Съгласно договореностите с възложителя ни, демонтираните павета се извозват на депо на общински предприятие в Ягодово“, написа ни Алексиев.
Ден по-късно ни се обади предприемачът Мартин Руменов, който смени рязко позицията си за паветата.
„Мислих, че сте от конкурентна фирма. Няма как да ви кажа откъде взимаме паветата – това е фирмена тайна. За това казах, че са от булевард „Руски“.Там и нямаше павета – беше асфалт. Купуваме ги от фирма в Ямбол и имаме документи и фактури за тях“, обясни Руменов. След като се съгласи, че има павета под асфалта на „Руски“, той каза, че не е взел нито едно паве от пловдивските булеварди. Историята му била за пред конкурентите.
Логичният въпрос е защо Руменов казва и на клиентите си, че паветата са от бул. „Руски“, както в случая и с Асен Долев. Към това трябва да се добави, че на снимките в имота на бизнесмена ясно се виждат, че в купчините с павета има и земна маса, а гранитните бордюри са изкъртени. Друго, което прави впечатление е, че на една от снимките на фирмата във Фейсбук ясно се вижда как камионът се пълни със земна маса на бул. „6 септември“, в която има разхвърляни павета.
По-странно е обаче как техническият ръководител на фирма „Щрабаг“ за обектите в Пловдив не знае, че тази фирма въобще е стъпвала на обекти и извозвала земна маса. С други думи – възможно ли е било всеки камион да си влезе по обектите и да си товари каквото иска? От Община Пловдив казаха, че ще разпоредят проверка и ще искат становище от австрийската фирма. Дали паветата са ямболски или пловдивски предстои да видим.
Ето и първия разговор с Мартин Алджиков: