Параграф 22 е парадоксална ситуация, от която индивидът не може да излезе поради противоречащи си правила. Обикновено става въпрос за омагьосан кръг, при който каквото и да направиш си в нарушение и подлежиш или на санкция, или правиш неща в собствена вреда. От няколко месеца български тираджии, които минават през Франция са подложени на истински произвол, както от властите, така и от криминогенния контингент.
За патовите ситуации разказва Илиян Филипов, който е управител на най-голямата компания за превози в България и Източна Европа.
В последните четири месеца почти ежедневно шофьори на фирмата падат под ударите на нов закон, който глобява шофьори при „предположено нарушение”. С други думи – спира те френския полицай и ти казва – „Смятам, че преди 2 дни сте направили това нарушение в еди кой си град. Глобяваме Ви с 4000 евро”. Камионът са задържа, докато не се плати глобата, а след това може да се пуснат възраженията на шофьора и се чака наказателното постановление.
„Презумпцията за невинност там се е обърнала. На практика те глобяват, а след това самият ти трябва да докажеш, че си невинен. Имаме обаче подобни глоби от 3000-4000 евро, на които от четири години не са излезели наказателните постановление. Оказва се, че във Франция няма срок за издаването на наказателното постановление. По този начин ние не можем да обжалваме глобата в съда”, разказва Филипов. Според него всичко това се прави умишлено най-вече срещу български, румънски и полски камиони. Това са мерки, които имат за цел случайно чужди компании да не вземат бизнеса на французите, както и да се събират глоби за местната хазна.
Друг абсурд във френската държава е с т.нар. нощуване на шофьорите. Камионът, който минава през Франция транзит трябва за 45 часа да напусне страната. Той обаче няма право да излиза извън магистралата, но шофьорът трябва задължително да преспива в хотел, тъй като подлежи на санкция.
Така шофьорът оставя тира на магистралата, хваща си такси и отива в мотел. Когато се връща почти винаги продукцията на камиона е открадната.
„Понякога камионите имат стока за 700-800 хиляди евро. Ако я откраднат, докато шофьора е в хотел застрахователите отказват да покрият щетите. Във всички договори е записано, че кражбата на стока, която е оставена без надзор си е за сметка на превозвача”, описва следващата парадоксална ситуация Филипов.
С рискове да бъдат глобени от полицията, но да опази стоката, много шофьори спят в камиона. Това обаче не спира апашите. Няколко пъти шофьори са били пребити от марокански, алжирски и румънски групи, а стоката и горивото е било взимано. Само преди дни български шофьор е бил три дни в болница със счупени ребра и комоцио след бой от румънски крадци.
От българските асоциации на превозвачите правят контакти с българското посолство във Франция за абсурдните ситуации, в които изпадат, но до този момент резултат няма.