Що е то мърчандайз и каква част от целокупния български народ знае какво се крие зад думата? Този на пръв поглед обикновен въпрос предизвика буря по време на обсъждането на бюджета за 2018 г. на фондация "Пловдив 2019" в Общинския съвет.
Съветникът Божидар Здравков запали искрата със забележката, че думата е непонятна и прочете речниковото й значение. А то - според него, не отговаря на реалните цели, за които ще бъдат изразходени заложените средства от над 216 хил. лева. В този момент нервите на кмета Иван Тотев не издържаха и той излезе на трибуната.
Спрете тези глупости вътре да използвате, тези сложни думи. Не ставате нито по-умни, нито по-важни. Ставате все по-неразбираеми. Приятелски ви го казвам. Имаме си прекрасни български думи, призова Иван Тотев.
Обсъждането продължи в по-спокоен тон, а големият въпрос в проектобюджета бе отправен от Пепа Деведжиева. Тя попита защо е толкова голямо финансирането на проекта на Асен Асенов One Dance Week, за който са поискани за периода 2017-2019 г. 4 651 027 лв., а експертите са определили 600 000 лв. Деведжиева се поинтересува правено ли е проучване за пресечната точка между инвестицията, очаквания резултат и интереса на публиката.
Докато отправяше питането, зад гърба й репликира Иван Тотев, който отбеляза, че е бил против да се дават тези пари. Отговор на отправените въпроси даде изпълнителният директор на "Пловдив 2019" Кирил Велчев.
“Г-н Тотев каза, че е против проекта на г-н Асен Асенов, но това е все пак въпрос на гласуване на независими експерти. Имайте предвид, че One Dance Week е част от апликационния документ, с който е кандидатствано за Еврпоейска столица на културата, коментира Велчев. Той изрази задоволството си, че екипът е успял да се срещне с всички групи в местния парламент и да поговорят за програмата и бюджета на фондацията”, каза директорът на „Пловдив 2019”.
Велчев обеща, че колегите му в "Пловдив 2019" ще се съобразят с критиките и ще спрат да използват чуждици.
На въпрос на съветника Стефан Послийски каква е целта на вътрешния мониторинг, който фондацията финансира, Велчев уточни, че е задължителен.
Той отчита различни показатели, които са важни за работата ни и за Европейска столица на културата. Дори това проучване ще трябва да бъде извършено и след 2019 г., каза директорът на "Пловдив 2019".
Велчев запази самообладание по време на дебатите, но се ядоса, когато някои от общинските съветници за пореден път предложиха отлагане на гласуването на бюджета.
Вече е средата на годината и е абсурдно да нямаме още бюджет. Не можем да работим, каза той.
Без коментар остана забележката на Слави Георгиев, който отбеляза, че за пореден път не вижда представители на Управителния съвет на фондацията.
От документа, който бе гласуван днес на сесия, става ясно, че планираните приходи на структурата, която се грижи за Европейска столица на културата 2019, възлизат общо на 12,55 млн. лв.
Почти всички средства са от общинската хазна - бюджетната субсидия от Община Пловдив за тази година е 8,8 млн. лв. (които обаче още не са постъпили по сметките на фондацията) плюс остатъка от общинската субсидия за 2017 г. в размер на 3,68 млн. лв.
„Пловдив 2019“ е заложила като собствени приходи от стопанска дейност 40 000 лв., финансиране от Гьоте институт – 11 734 лв., проект Всички заедно за по-добро образование и здраве - 14 800 лв., Училище за спектакли 13 350 лв.
Към 31 март фондацията е похарчила едва 363 873 лв., или 0,05% от предвиденото за годината. От заложените 2 382 000 лв. разходи за маркетинг и реклама са изразходвани 42 324 лв. От предвидените за международна дейност 300 хиляди лв. пък са похарчени само 1364.
За административни дейности са отишли 209 285 лв., като общия бюджет за администрация е 1,67 млн., сочи отчетът.
В документа са изброени и отворените покани по проекти – Адата, Читалища, Малки проекти , Eu – Japan Fest.
В документа Пловдив 2019 представя и собствената си продукция - спектакъл на германската театрална трупа Римини Протокол, Пътуваща изложба на Института за външен междукултурен обмен на Германия и Изложба на колекцията на Дойче Телеком. Един от най-интересните проекти е българо-английският фестивал Brexit Blues - съвместна продукция с Ливърпул ЕСК 2008 и Британския съвет.
Фестът, който ще се проведе през май 2019 г., ще отправи силно международно послание, че въпреки Брекзит, Европа иска да остане културно свързана. Проектът ще стартира още в края на 2018 г. с медийната кампания "Коя е любимата английска банда на българите?".