„Пловдивчани ще се возят в модерни автобуси с климатици и висок екологичен клас на двигателя”. Тази фраза се подхвърля от превозвачите и градските власти при всеки случай, който касае обществения транспорт под тепетата. Неведнъж е изтъквано, че върви подмяна на целия автопарк на Пловдив. Към момента по улиците на града се движат 280 автобуса, които са регистрирани в системата на общината.
От тях обаче 100 рейса са маломерни до 50 пътника, които през годините бяха кръстени „щъркели” заради структурата им. Това са високи рейсове със стръмни стъпала и между 15 и 25 седалки и още толкова правостоящи. Возенето в тях не е от удобните и често пловдивчани се жалват от тях.
На практика градският транспорт в Пловдив е разделен между три компании – „Автотранс Чолаков” на Димитър Чоалков, „Хеброс бус” на Веселин Дошков и „Автобусни превози Пловдив” на Петко Ангелов. Последният изпълнява и курсовете на „Меритранс”, след като взе компанията. КЗТ „Златанови” изпълнява едва една линия по маршрута на 36.
Ако допреди време имаше истинска война между основните играчи в бранша , в момента цари мир и разбирателство между тях. След дълги обжалвания на конкурса за 13-те линии по новия договор с Община Пловдив, тримата големи в бранша, седнаха и се разбраха. Те направиха „Консорциум Пловдив 2017" , с който сами си разделиха линиите 1, 6, 7, 15, 16, 18, 29, 37, 44, 66, 99, 116 и 222 и спечелиха поръчката за следващите 10 години. По тях вече се движат нови и големи автобуси, като договорът позволява маломерните рейсове само в определени часове и почивни дни.
Това обаче автоматично прехвърли почти всичките им „щъркели” в останалите линии от градския транспорт. Справка в сайта masov-gt.com, показва, че на две от фирмите процентът на маломерните автобуси е значителен.
Така в „Автобусни превози” на Петко Ангелов са регистрирани 39 рейса „ISUZU NOVO CITI”, а при Димитър Чолаков техният брой от същата марка е 45. Най-малко са при „Хеброс бус”, където 6 рейса „OTOKAR SULTAN CITY”возят пловдивчани.
Абсолютно всички автобуси по линия 36 на КЗТ „Златанови” са т.нар. „щъркели” от марката „ISUZU NOVO CITI”.
Един от основните противници на автобусите тип „щъркели” е Веселин Дошков. През годините той влизаше неведнъж в конфликт с останалите превозвачи, обяснявайки колко неудобни са тези автобуси. Според стари изявления на Дошков автобусите тип „щъркели” са най-евтиният вариант, като 20 такива рейса струват колкото 6-7 големи превозни средства. Това били рейсове с „шаси на автомобил и рама на автобус”. Самият Дошков обаче също е от превозвачите, които използват този тип автобуси, макар и малко.
Основният проблем при тези автобуси е, че са много високи, нестабилни, неудобни за качване и слизане. Неведнъж те са били претъпкани с хора, както и са ставали инциденти с по-възрастни пътници. Който не се е качвал а в автобусите, той не знае как возят самите те, а всяка неравност се усеща като огромен кратер от пътниците. Често преживяването в тях е било определяно като „истинско приключение”.
Рейсовете обаче са изгодни за… превозвачите. От една страна те са евтини, от други имат висок екологичен клас двигател и повечето са оборудвани с климатици. Всичко това ги прави подходящи за условията на договорите, които са подписани между превозвачите. В момента има линии, по които вървят единствено тези рейсове, тъй като сключеният договор го позволява. Контрактите по различните линии изтичат в различно време. Новият договор регулира 13 от 28-те линии, които се движат в Пловдив. Вероятно в новите конкурси отново ще бъде заложено такъв тип рейсове да возят пътници само в определени часове и дни, но дотогава… пловдивчани ще се яхат на щъркелите.