Два дни след като бе даден старт на най-новата услуга в пловдивския градски транспорт, билетите за 1.50 лв. са обект на повече въпроси, отколкото отговори. Талончетата, валидни за няколко линии в рамките на час, все още не се възприемат от пътниците. Кондукторите и шофьорите пък имат доста неясноти, въпреки че са преминали обучение. Доколко функционира системата и за какъв времеви диапазон действително можем да оползотворим билета си - решихме да проверим сами. Докато се возехме в градските автобуси обаче, не можахме да получим всички отговори, тъй като самите кондуктори ни посрещнаха с въпроси и любопитни погледи.
Купуваме билет от спирката на бул. "Македония", на метри от кметството на район "Южен". Използването на устройството е максимално улеснено, а инструкциите са дадени на два езика - български и английски. След като минаваме през няколко лесни стъпки, автоматът издава талончето. На него е изписан часът - 12:12, което означава, че можем да го използваме до 13:12 ч.
На първата спирка се сблъскваме и с първото предизвикателство - електронното табло. Линия №1, на която трябва да се качим, не присъства там. Крайната ни цел е спирката на двете езикови гимназии в район "Северен" и сме притеснени дали времето ще ни стигне да се прикачим на автобус №11. За наш голям късмет, автобус №1 обаче пристига след около 5 минути, а за по-малко от още 15 успяваме да стигнем да спирка "Байкал", където трябва да се прикачим.
Служителката на градския транспорт спира погледа си върху билета и признава, че е първият от този тип, който вижда. По думите й, подобен вид таксуване е много удобен за хора, на които се налага да сменят два автобуса, за да стигнат до работното си място.
"Какво обаче се случва, ако сте закупили билета си преди 58 минути и се качвате сега? Аз поставих въпроса докато ни инструктираха за новите устройства, но никой не ми отговори", признава жената.
Само преди няколко дни кметът Иван Тотев гарантира, че билетът ще бъде валиден дори на 59-ата минута от издаването му. Изглежда служителите не са получили подробни инструкции.
"Аз също мисля, че е редно да бъде признат, дори и да се качите в последната минута. Да се надяваме, че ако има такъв случай, няма да влезе контрольор", споделя кондукторката.
Слизаме на спирка "Байкал" и изчакваме автобус №11, който се появява след около 15 минути чакане и 13 минути преди обявеното на електронното табло.
Кондукторката, обслужваща автобуса, проверява билета ни, поглежда часовника и ни го връща. Отново поставяме въпроса има ли възможност да докажем точно в колко часа сме се качили във въпросния автобус, в случай че билетът изтече, преди да сме напуснали превозното средство. Получаваме информация, че возилата от линия №25 са оборудвани с валидатори, каквито обаче не присъстват в другите линии. Жената споделя предположението си, че билетите би следвало да могат да се валидират. Въпреки че това е само предположение, решаваме да го проверим.
Напускаме автобуса на спирка "Тунела-Север". Установяваме, че автоматът на тази спирка е счупен, а на екрана има надпис "Устройството не работи".
Разполагаме с още 30 минути, които прекарваме в кратка разходка до следащата спирка на бул. "6-ти септември", в подножието на Небет тепе. Докато се разхождаме, изпускаме автобус № 25. Верни на идеята, че следващият ще дойде след 5 минути, продължаваме със спокойна крачка. На спирката виждаме и поредния автомат със счупен екран. Въпросното съоръжение все още не е въведено в експлоатация, но ще трябва да бъде ремонтирано, преди това да се случи. Благодарение на електронното табло рабираме, че автобус №25 ще дойде след повече от 5 минути. Успяваме обаче да се качим на рейс по линия № 26 точно две минути преди да изтече билетът ни.
Без да поглежда часовника, кондукторът ни посреща с въпрос, който сме чували и преди: "Какво да правя, ако се качите 2 минути преди да изтече билетът Ви?". Отново с любопитство разглежда касовия бон и установява часа, в който е издаден. В автобуса има валидатор, но се оказва, че билетът не може да бъде чекиран на него.
Линия № 26 е една от деветте, в които пътниците могат да си закупят билет от автомат. Обновяването на системата вече е започнало, тъй като устройството ни позволява да изберем едночасов билет за 1.50 и дневен - за 4 лв. В най-скоро време услугата ще бъде достъпна в самите автобуси, а до 3 месеца се очаква да заработят и всички автомати по спирките.
"Проблемът е, че самото устройство не е в техническа изправност", коментира кондукторът. "Към момента можете да си закупите единствено билет за тази линия - за 1 лв.. След издаване на 2-3 билета, възниква проблем с хартията и следващ не може да бъде отпечатан. Парите обаче остават в машината", допълва той.
Мъжът изказва опасенията си, че изправността на устройствата ще възпрепятства издаването на двата нови билета, след като стане възможно те да бъдат закупени в самия автобус. Питаме какво ще се случи, ако влезе контрола. Часът вече е 13:20 и билетът ни не е валиден. Ако се налага да пътуваме до по-далечна дестинация, как бихме могли да докажем, че той е бил валиден при качването ни в автобуса?
"В момента рейсът е празен и виждам кога сте се качили. Но самият аз зададох същия въпрос преди два дни, когато ни обучаваха за работа с новата система. От Общината свиха рамене и не ми отговориха", признава кондукторът. Разказва още, че единственото устройство, с което можем да проверим валидността на билетите си, се намира в Общината, а не в автобусите.
Мъжът, който е дългогодишен служител на пловдивския градски транспорт, изказва съмненията си ситемата да проработи.
"Аз ще бъда изключително доволен, ако нещата сработят. Това няма да замести моята работа, а ще я улесни. Към момента обаче съм скептичен към новото таксуване", споделя той.