Ако до преди десетина година гледката на Голф 2, забит в електрически стълб, не изненадваше никого, то сега това може да се види сравнително рядко. Но за сметка на това смачкани BMW или Мерседес срещаме под път и над път. Има ли връзка между марката автомобил и характера на водача? По - агресивни ли и съответно по-рискови са водачи, които предпочитат определени марки? Отговорът на тези въпроси може да даде единствено статистиката. А тя бе предоставена на TrafficNews.bg от Пътна полиция – Пловдив.
Какво показва статистиката на КАТ- Пловдив
От 1 януари до 15 декември 2018 година на територията на Пловдив и областта са станали 3006 катастрофи, в които са загинали 70 човека и са ранени 1 147 . В повече от половината от пътните произшествия единият от участниците е от марките Audi , BMW, Mercedes или VW. Водачи на коли от изброените марки са участвали в общо 1 684 катастрофи. Жертвите на тези ПТП-та са 43 или 60,5% от всички загинали през годината. Броят на ранените е 634 или 55 % от общия брой.
Volkswagen е марката, която участва в най- голям брой пътни произшествия на тероторията на областта. Статистиката на КАТ – Пловдив не показва кой е виновният водач, а само участниците по марки. Така моделите на Volkswagen са участвали в 664 произшествия. Коли на немския гигант Mercedes са участвали в 549 катастрофи, което означава че във всяка шеста катастрофа единият от участниците е бил мерцедес – автомобил, джип, бус, автобус или камион. Трети в статистиката са водачите на BMW, които са участвали в 335 произшествия, след тях са тези на Audi - 272.
Най- много са жертвите в катастрофите с VW – 28 души. Ранените са 213. 12 са загиналите при катастрофа с мерцедес , а пострадалите са 161. 6 са жертвите в произшествие с ауди, а ранените там са 98. 4 са убити при катастрофа с беемве, ранените там са 117.
Най- смъртоносен е челният удар . През годината са регистрирани 98 сблъсъка, в които са загинали 13 души. Ранените са 107. Висок е травматизмът и при пешеходците. При регистрирани 191 произшествия загиналите са 15, а ранените 188. Жертвите на сблъсък отзад са 7, при страничен удар 2, при обръщане на автомобил -2 , загинали са 6-ма велосипедисти.
Премиум марките втора ръка са сред най- купуваните
Всъщност статистиката на пътните произшествия съвпада със статистиката на предпочитаните от българина европейски марки, които той купува на старо. В тази най-масова ниша се наблюдава силно търсене на т.нар. премиум марки. След лидерите VW и Opel се нареждат Mercedes, Audi и BMW.
При покупка на нов автомобил българският клиент предпочита масовите нискобюджетни европейски марки и няколко „японци” и „корейци” като Toyota , Kia и Hunday. Водачите на тези автомобили обаче явно са далеч по-стриктни зад волана, тъй като произшествията, в които участват тези автомобили , са в пъти по-малко от „лидерите”.
Преди няколко години при допитване, проведено от експерти от германския автомобилен клуб ADAC, е установено, че водачите на коли от марката BMW са най-агресивните на пътя. 50.6% от немските шофьори смятат, че собствениците на "баварци" превишават скоростта, спират рязко и засичат повече от всички останали. На второ място в антикласацията се подреждат водачите на автомобили с марка MercedesBenz. За агресивни ги смятат 32.2 от германските шофьори. Трети са собствениците на Toyota (25.9%), а четвърти се нареждат притежателите на Porsche (8.7%). Изследването налага и извода, че значение за агресивното поведение на пътя има и цветът на колата. Според данните на ADAC участниците в движението очакват проблеми най-вече от черни автомобили (43.5% от анкетираните). На второ място с огромна разлика (едва 9.7%) се подрежда сребристото.