Когато през март месец влязохме в извънредно положение, се наложи извънредно бързо да се приспособим и към условията на живот на 2020г. Хоум офисът, онлайн обучението и изолацията заради вируса наложиха на много хора да останат вкъщи, което, от своя страна, имаше своите последствия.
Така много бързо бе отбелязан е значителен ръст на покупките на изплащане на лаптопи.
През 2020 година и броят на заявленията за финансиране на покупката на такива устройства нараснал с 18,3%. Това довело до удвояване на средната им цена, твърди проучването „Топ 10 на изплащане“ за пазара през изминалата година.
Това става ясно от проучване с цел ясна картина на потребителското търсене. То класира най-търсените модели сред 10-те най-търсени типа стоки, според данните от постъпилите молби за потребителски кредити за покупка на стоки на изплащане. Новото издание е базирано на стоките, за които клиентите кандидатстват за покупка на изплащане през 2020 г. Около 50% от тях са за 10-те най-търсени стоки.
Оттук се извежда, че през последните 12 месеца най-търсеният модел лаптоп струвал между 900-950 лева, а през 2019 година– 450-500 лева. Повишеното търсене довело и до изкачване на лаптопите от 6-о на 4-о място в популярната класацията за 2020 година.
Ръстът на търсенето и интересът спрямо средната цена на преносимите компютри доказват общата тенденция, дефинирана от експертите, че през 2020 година пандемията моделира потреблението на хората и те купували на изплащане по-скъпи стоки, които обаче им помагат да работят и учат дистанционно, да са свързани със света и да повишат комфорта в домовете си.
Това е и причината 8 от 10-те стоки в класацията „Топ 10 на изплащане“ да са с по-високи средни цени в сравнение с 2019 година. Това са лаптопите, смартфоните, телевизорите, климатиците, хладилниците, диваните, обзавеждането за спалня и матраците.
Според експертите, чието е проучването, хората купуват по-скъпи смартфони, тъй като разбират, че тези устройства не се изчерпват само до комуникация. През последните години смартфонът се доказа като един от най-важните инструменти за хората като цяло. Благодарение на технологичния напредък, те използват мобилните си устройства за банкиране, дигитални портфейли, зали за срещи с колеги, като „класни стаи“ и за комуникация с приятели и роднини.
Според експертите на това се дължи инвестицията на повече пари. Заради опита за установяване на повече комфорт у дома, се забелязало закупуването на по-скъпи и мощни климатици, по-големи и по-модерни телевизори, по-скъпи дивани и по-големи хладилници- това пък заради увеличаване броя на покупките на храна и презапасяването.
Важна тенденция, която била обусловена от Ковид кризата, е и ръстът на онлайн покупките на изплащане, твърди се в проучването. През последната година броят на онлайн заявленията нараснал с 14% в сравнение с 2019 година.
8 от 10 стоки са с по-високи средни цени
Цената на най-търсения лаптоп нараснала от 450-500 лева през 2019 г. до 900-950 лева през 2020 г. и тези устройства се изкачили от 4-та на 6-та позиция. Това показва, че през 2020 година лаптопите добиват нова актуалност. През последните години те били по-скоро нишово устройство за работа и гейминг, а сега са все по-важни, тъй като все повече хора ги използват за работа, учене и срещи. Затова и най-търсеният модел е много по-добри характеристики в сравнение с победителя от 2019 година.
Средната цена на лаптопите нараснала с 90%, а на смартфоните – с 64%
Тенденцията за покупка на мощни и модерни устройства се наблюдава и в категория „Смартфони“. През 2019 година хората най-често търсели устройства със средна цена 530-580 лева. Цената на новия победител е с 65% по-висока и той струва 900-950 лева.
Според проучване на Euromonitor International хората ще продължат да живеят в тази „хибридна реалност“ дори и след пандемията, тъй като тя бързо се превърна в „новото нормално“.
Телевизорите - по-скъпи с 10%, хладилниците – с 21%
Най-търсеният телевизор през последната година е по-скъп с 10% в сравнение с 2019 година и достигна средна цена от 800-850 лева. Победителят е с по-голям екран и предоставя много възможности за домашно забавление.
Същото се отнася и за климатиците. Победителят в тази категория е на средна цена 1 110-1 150 лева, което е с 21% повече в сравнение с 2019 година.
Промяна има и в търсенето на хладилници. През 2020 година българите купували по-големи такива стоки, които са и с 43% по-скъпи. Обяснението за това е купуването на по-големи количества храна по време на изолацията и необходимостта от място за съхранението ѝ.
Броят на заявленията за онлайн покупки на изплащане нараснал с 14%
Кризата довела до значителен ръст на използването на иновативни онлайн инструменти и канали. Тази тенденция се доказва от ръста от 14% на онлайн заявленията за покупка на стоки на изплащане през 2020 г. в сравнение с 2019 г.
Това се обяснява с търсенето на безопасни и в същото време удобни начини за покупка на стоките.
По време на кризата хората не само пазарували на изплащане през интернет, но се възползвали и от редица други онлайн иновации. Ковид-19 е ускорил дигитализацията на финансовия сектор и сега хората могат да използват множество удобни финансови инструменти. Сред тях са плащане на вноски през уеб сайтове на банки, или необходимост от регистрация, чат-бот за самообслужване или заявяване на безплатно обаждане от консултант.
Още от категорията
Кои са най-популярните пароли по света за 2024 година?