Всички регистрационни услуги, които Министерството на туризма предоставя по Закона за туризма, ще са достъпни с един клик и през смарт телефон от понеделник. Квалифицираният електронен подпис вече освен по класическия начин с ПИН ще се поставя и чрез лицево разпознаване. Това става възможно, след като за министерството е разработена специална платформа за електронни услуги, съобщи министърът на туризма Николина Ангелкова при представянето й днес, цитирана от dir.bg. Тя уточни, че по този начин искания за издаване на всичките видове разрешения и услуги на ведомството ще могат да се изпращат 24 часа в денонощието 7 дни в седмицата и от всички краища на света. За да се използва платформата е нужна предварителна регистрация, която отнема около минута, след което заявлението ще се подава за приблизително 15 секунди, обясни министърът.
Ние сме първата държавна администрация, която предоставя тази тип електронни услуги у нас, пионери сме и в ЕС, където предстои подобна платформа да се въведе от министерство на дигитализацията на Австрия, информира министър Ангелкова.
Предвижда се квалифицираният електронен подпис за ползвателите на услуги във ведомството да е безплатен в първата година след пускането на платформата. След това потребителите ще имат възможност за 5 безплатни електронни подписа годишно, а след изчерпване и на тази възможност месечният абонамент ще струва 2 лв., заяви министър Ангелкова. Той може да бъде прекратяван и подновяван по всяко време и гражданите и бизнесът няма да бъдат задължавани да поддържат непрекъснат абонамент. Министърът поясни че тази платформа е била разработена само за 4 месеца. Изцяло са спазени всички изисквания на законодателството и нормите на GDPR, като защитата на всички лични данни е изцяло гарантирана.
Платформата е разработена спрямо всички законодателни изисквания, освен това е много лесна за използване, посочи проф. Георги Димитров, представител на фирмата - доставчик на удостоверителни услуги "Евротръст", която е автор на платформата. Той представи подробно начина за регистрация и ползване на услугите и уточни, че след като посочим каква услуга искаме да ползваме и се идентифицираме с ЕГН, телефон или имейл адрес всички необходими данни се проверяват и попълват автоматично в заявлението. При създаването на регистрацията през камерата на телефона при лицевото разпознаване се анализират 84 точки на лицето, за да се гарантира самоличността.
Новата платформа ще улесни значително достъпа на гражданите и бизнеса до услугите на министерството, защото няма да се съобразяват с работното време на ведомството и от всяка точка на света, заяви проф. Димитров. И посочи, че проектът изключително много оптимизира работата на администрацията, а заявленията ще започват да се обработват веднага след подаването им. Това спестява хиляди часове работно време на хората, а дори и съпоставено с минималната часова надница, финансовият ефект ще е сериозен. Проф Димитров уточни, че до края на месеца електронните услуги на Министерство на туризма ще могат да се ползват от потребители във всички държави членки на ЕС.