Производителите на автомобили се намират в трудна ситуация. Растящото притеснение в обществото относно климатичните промени затяга и регулаторните мерки, като в същото време променя настроенията на потребителите. И макар че иновативните технологии се появяват с безпрецедентен темп, не е ясно коя ще спечели в дългосрочен план. В същото време икономическата и политическата ситуации са несигурни.
Въпреки несигурната среда, всички производители гледат с притеснение към новите цели за намаляване на вредните емисии, които Европейският съюз налага от 2021 г. Ако те не отговорят на тях, ги очакват значителни глоби. Но след четири години на прогрес, през 2018 г. емисиите нараснаха и почти всички производители ще изпуснат поставените за следващата година цели, казва Михаел Швайкл, експерт в PA Consulting, в доклад на компанията.
Причините са няколко: потребителите все още предпочитат големите, тежки и харчещи повече гориво SUV модели. В същото време дизеловите скандали накараха все повече от тях да преоткрият бензина като предпочитано гориво.
Така 13-те най-големи производители се изправят пред над €14,5 милиарда глоби. Кои ще пострадат най-много?
Производител | Отклонение (g CO₂/km) | Глоба (в милиони евро) | Глоба (% от EBIT за '18) |
Mazda | 28.7 | 877 | 115.70% |
Fiat-Crysler | 27 | 2461 | 49.50% |
Honda | 25.2 | 322 | 5.50% |
Ford | 16.2 | 1456 | 39% |
Volkswagen | 12.7 | 4504 | 32.40% |
Volvo | 12.5 | 382 | 27.60% |
Daimler | 11 | 997 | 9% |
Hyundai-Kia | 7.7 | 797 | 28.90% |
BMW | 7.6 | 754 | 8.30% |
Renault-Nissan-Mitsubishi | 4.9 | 1057 | 12.40% |
Jaguar-Land Rover | 4.4 | 93 | 404.30% |
PSA | 4 | 938 | 21.30% |
Toyota | 0.2 | 18 | 1.00% |
Както се вижда, германският концерн Volkswagen ще плати най-голямата глоба - €4,5 милиарда. Ситуацията обаче може да бъде определена като по-тежка при производители като Mazda и Jaguar-Land Rover, които ще трябва да платят сума, равна на 116% и 404% от годишната им печалба преди данъци и лихви за 2018 г.
Поставените от Брюксел цели гласят, че, средно, автомобилите на даден производител не трябва да надхвърлят 95 грама CO₂ на километър. Надхвърлянето на тази цел означава глоба от €95 за всеки грам въглероден диоксид, умножен по броя на автомобили, които производителят е продал през 2020 г. В САЩ целите са 125г/км, а в Япония - 122 г/км. Китай цели 117 г/км.
Причини за оптимизъм
Макар че в краткосрочен план ситуацията е изключително предизвикателна, в нея има и възможности. Производителите имат набор от инструменти, с които могат да избегнат бъдещи глоби и да спечелят отново потребителите, като изчистят репутацията си.
Част от тези мерки включват намаляване на цените на електромобилите и плъгин хибридите, което ще увеличи продажбите им. Според PA Consulting, е нужен огромен скок в продажбите на електромобили, за да могат да бъдат избегнати глобите. През 2018 г. на Стария континент са продадени 201 хил. такива, а нужните продажби през 2020 г. надхвърлят 2,5 милиона. Разбира се, такава цел е непостижима за тази година.
Премахването от пазара на най-замърсяващите автомобили (и двигатели) също е един начин за справяне с проблема. По-малките производители активно обмислят и сливания, които да им позволят да намалят разходите за разработване на нови технологии.
Компаниите не могат да се справят сами, а е нужна и подкрепа от правителствата, които трябва да обмислят как да използват събраните глоби, за да подкрепят иновациите.
money.bg
Още от категорията
Какво се крие зад възхода и абсолютния рекорд на биткойн?