Разбирането на метавселената е все още доста сложно, защото тя на практика още не съществува. Все пак ще се опитаме да обясним идеята и възможностите, които ще ни предостави тази друга реалност.
Ако съвременното интернет изживяване е двуизмерно – което означава, че го разглеждате и превъртате на екрана – метавселената е 3D. Идеята е да „вървите“ през него чрез свързани слушалки или очила за виртуална реалност.
За момента не е напълно ясно дали ще има една метавселена или много различни отделни метавселени, но това изглежда е единствената константа: Метавселената е версия на интернет от следващо поколение с добавена реалност.
Рисковият капиталист Матю Бол описва метавселената като „държава наследник на мобилния интернет“ и „платформа за свободното време, труд и съществуване на хората като цяло“.
Метавселената създава „огледален свят” с дигитално изобразена версия на реалния свят, където има виртуални копия на хора, места и неща от реалния живот. Огледалните светове често се срещат в научната фантастика, но метавселената освен огледален свят, предназначен да отразява точно физическия свят, може да наподобява изцяло измислен свят, който човек може да срещне във видеоигра.
Виртуалните обекти в метавселената ще бъдат направени така, че да приличат много на тези от реалния свят. Самият огледален свят може да прилича на физическия свят, тъй като ще изглежда свързан с физиката и дизайна на нашата реалност, но не е задължително да е идентичен с нея.
Аватарите и така наречените цифрови близнаци са виртуална версия на обекти или структури от реалния живот. Аватарът е вашата персона във виртуалния свят. Това цифрово изобразяване на външния ви вид може да изглежда като вас, да прилича на карикатура или да изглежда фантастично като от видео игра.
Съвременните мултиплеър игри са интерактивна основата на това, което мнозина смятат, че ще бъде метавселената. Милиони хора взаимодействат в споделени пространства – играят игри, строят неща, посещават виртуални магазини и дори ходят на концерти.
Създаването на онлайн виртуална реалност има и социалната насоченост като безкраен и необхватен свят на действията.
При метавселената ще се използва виртуална реалност, добавена реалност, смесена реалност и разширена реалност.
С други суми, човек може да взаимодейства с обекти от виртуален и реален свят, като виртуалните обекти могат да взаимодействат с такива от реалния свят и обратното, и в един момент понятията сами по себе си да се размият. Това всъщност е идеята на метавселената – разбиване на границите между отделните видове реалност.