Случвало ли ви се е да разговаряте с приятел за някакъв продукт и по-късно през деня превъртате Facebook и бам!
Странно, докато скролвате и виждате реклама точно на този продукт. Facebook слуша ли ни? Не, Facebook не чу разговора ви. Те са толкова добри в това да ви проследяват по други начини, че може да се чувствате така. Показването на цифрови реклами, след като сте говорили за нещо, може да ви накара да мислите така. Говорите за нещо и виждате дигитална реклама за него. Мислете за нещо и виждате дигитална реклама за него. Дори да мечтаете за нещо и виждате дигитална реклама за него.
В известен смисъл социалните платформи „подслушват“, но просто не по начина, по който си мислим. Виждаме дигитални реклами, след като говорим за нещо, защото приложенията за социални медии като Facebook и Instagram подробно проследяват нашите действия, както онлайн, така и извън него.
На първо място, нашите телефони ни слушат, за да ни помогнат на практика. Това става чрез приложения за гласов асистент, като Siri и „Hey Google“, но също и чрез персонализирани реклами, които следват разговорите, водени към тях. Също така вашите данни могат да бъдат събирани, често за рекламни или маркетингови цели.
Когато използвате настройките си по подразбиране, всичко, което кажете, може да бъде записано през вградения микрофон на устройството ви. Нашите телефони редовно събират нашите гласови данни, съхраняват ги в отдалечен сървър и ги използват за маркетингови цели. Този факт беше премълчаван известно време, но метода на насочена реклама постепенно става общоизвестен.
Потребителските споразумения, които НЕ четем при инсталиране на приложения изрично посочват, че записаното аудио може да се използва за целенасочени рекламни цели. Интересното е, че подобни практики не са против закона. Това действие позволява на технологичните компании да придвижат още повече границите на поверителността, за да ни насърчат да купуваме неща, от които не се нуждаем.
Ако не искате да виждате персонализирани реклами, на първо място деактивирайте достъпа до микрофона за приложения.
Деактивирането на функциите на постоянно включен микрофон от телефона ви обаче, не е достатъчно за някои приложения като Facebook.
Компаниите от своя страна отричат, че телефоните ви слушат, за да генерират реклами. Google и Facebook отрекоха, че техните приложения могат да използват микрофони на смартфони, за да събират информация по този начин.
Facebook каза пред BBC, че блокира рекламата на марки въз основа на данни от микрофона. Междувременно Google твърди "категорично", че не използва никакви "изказвания” и не ги споделя с трети страни.
И така, какво се случва? Е, вероятно това е просто случай на свързани профили на различни устройства, които се синхронизират, за да ви показват реклами за неща, които ви интересуват, или сте гледали преди, или за които сте получавали имейли. Това е донякъде обезпокоително, но има повече смисъл от аудионаблюдението, което ви третира с насочени реклами.
Каквото и да вярвате, трябва да проверите разрешенията на вашето устройство, за да сте сигурни, че приложенията нямат достъп до вашия микрофон без основателна причина.
Знаем, че Facebook следи нашето онлайн поведение: т.е. какви уебсайтове посещаваме, какви термини търсим, какво купуваме онлайн и т.н. Тези методи за проследяване (които стават изключително сложни за обяснение) имат пряко влияние върху рекламите, които виждаме.
Facebook успешно проследява, че вие и приятелят с когото си говорите сте на едно и също място. Социална мрежа знае, че сте приятели във Facebook. Знае, че сте били заедно. Ако този приятел повдига някаква тема на разговор, това се свързва и с вас.
С други думи…
Освен, че сте заедно, алгоритъмът на Facebook сравнява вашите интереси, демографски данни, места, на които сте били, групи, от които сте част, хаштагове, които следвате (списъкът продължава) с този на вашия приятел. Ако вие и вашият приятел сте с подобни интереси и приятелят ви вече е оставил "следа" към даден продукт, тогава Facebook ще ви покаже реклама, за да провери дали ще вълнува и вас.
Мога ли да спра да бъда проследяван?
Има разрешения, с които можете да си по играете в настройките, за да ограничите начина, по който Facebook проследява и използва вашата информация. Въпреки това, ако използвате социалната платформа, тогава тя има достатъчно информация, за да „научи“ потенциалните ви интереси за рекламни цели.
Дигиталните реклами, след като сте говорили за нещо, не са случайни. Едва ли обаче някой седи в склад с чифт слушалки и слуша нашите разговори. Технологията вече активно следи поведението и навиците ни, за да направи предположения за бъдещите ни склонности към покупка и това се използва максимално от съвременния маркетинг.