След известно затишие дебатът около спорните нови промени в директивите за авторското право в интернет отново се разгорещява. В края на миналата седмица Google обяви, че предложените от Европейския съюз промени може да намалят с 45% трафика към новини и информационни сайтове като цяло.
"Всяка година правим хиляди експерименти с търсачката. Наскоро направихме експеримент, за да проверим как новите правила в член 11 ще повлияят на резултатите в търсачката, ако показваме само линк, много къса част от заглавието и без снимки. Всички версии на експеримента завършиха със значителна загуба на трафик към публикациите", пише Кент Уолкър, вицепрезидент на компанията в нейния блог.
"Дори когато показваме заглавие, адрес и кадър от видеото, това веди до 45% спад към новинарските сайтове. Нашият експеримент показа, че много потребители в такава ситуация се насочват към неновинарски страници, социални мрежи и онлайн видео портали. Това са други странични и нежелани последствия на закон, който иска да подкрепи качествената журналистика", пише още Уопкър.
Той допълва, че експериментите показват и увеличение на търсенето в Google, защото хората търсят алтернативни начини да откриват информация.
Проблемът е, че член 11 предвижда забрана за използване дори на самостоятелни думи без договор. Според Google много по-добро решение е да се разреши споделянето на факти и използването на познатите кратки превюта и извадки, които хората познават и им дават контекст, за да преценят дали да кликнат на даден резултат или не.
Google е против сегашния вид и на член 13, който ще направи собствениците на онлайн услуги отговорни за това какво качват и правят потребителите в тях. Според компанията това ще навреди на творческата икономика в Европа, ще застраши създателите на клипове в YouTube. Google казва, че предложението е като да се държат отговорни моблните оператори за разговорите, които клиентите им водят по телефона. Компанията смята, че това не е правилно и процесът за защита на авторското право в интернет трябва да е съвместен с правоносителите, които да предоставят нужните доказателства за нарушение, за да могат платформите да премахват некоректното съдържание.
Интернет гигантът казва, че това не е проблем само на големите технологични компании. Той отбелязва, че има много организации и дори правоносители, които не са съгласни с предложенията и искат да да бъдат променени и подобрени.
Снимка: pixabay