За пръв път тази година двама българи бяха отличени с награда за лидерство от съоснователя на Тесла и неговата съпруга. Костадин Недев и Боряна Узунова са се отличили от стотици кандидати и успяха да завоюват Straubel Leadership Award.
Фондацията „Стробъл“ е създадена от Дж. Б. Стробъл, съосновател и дългогодишен главен технически директор на „Тесла“, и съпругата му Боряна (Динева) Стробъл. Основната цел на фондацията е да подкрепя инициативи в областта на образованието, науката и социалните иновации за постигане на глобалните цели за устойчиво развитие. Фондацията подкрепя академичният път или предприемаческите начинания на млади таланти на възраст между 17 и 33 години.
Единият от отличените млади „лидери“ е Костадин Недев. Той е родом от Смолян, но от години живее и работи в Пловдив. В момента работи като пилот на летището в Граф Игнатиево и учи в ПУ „Паисий Хилендарски“. Печели журито на конкурса с платформата „Млад изобретател“.
Ето и какво разказва Костадин пред TrafficNews.bg за това как е решил да участва в конкурса, как го е спечелил и какво следва:
Разкажете ни за пътят от Смолян, където сте роден, до престижната награда за лидерство на фондация „Стробъл“ и кои са трите думите с които можете да се опишете най-точно?
Иновации, авиация и ски. По професия съм военен летец-пилот. Занимавам се с иновации от ранните си детски години, а в свободното си време обичам да прекарвам в планината. Роден съм и израснах в Смолян, пътят ми премина през Долна Митрополия, където завърших Висшето военновъздушно училище „ Георги Бенковски“ като пилот на самолет. За кратко следвах в Полската Военновъздушна академия в град Деблин. По-късно пътят ми ме отведе в САЩ, където завърших курс по лидерство в авиацията. В момента живея и работя в Пловдив, където продължавам и академичният си път в ПУ „Паисий Хилендарски“.
Как реши да участваш в конкурса и кое те привлече към инициативите на фондация „Стробъл“?
Съвсем случайно. Пазарувайки си видях едно заглавие от корицата на списание „Мениджър“ – „Обичам Тесла като свое дете“. Като фен на Тесла и всичко което прави Илон Мъск ми се стори интересно четиво. Беше едно страхотно интервю с Боряна Стробъл. Така научих за фондацията и конкурса. Още в началото видях силна връзка между мисията на фондацията и нашата собствена, да създаваме инженери и лидери на един бъдещ устойчив свят. Това беше предпоставка за едно добро бъдещо сътрудничество. Личната история на Боряна и пътят и от България до най-иновативните компании в света също беше изключително мотивираща.
Разкажи ни повече за проектът и мисията, която носи със себе си…
Млад Изобретател е мобилна платформа за обучение на ученици, студенти, родители и ентусиасти в сферата на инженерните науки и ИТ. Една от нашите основни цели е да представим инженерните науки по един достъпен и интересен начин, така че всеки абсолютно начинаещ в областта да може да създаде свой собствен хардуерен, физически проект. За тази цел ние предоставяме набор от изключително лесни и достъпни уроци и специално подготвени помощни материали (платки, кутии, захранващи блокове), с които можете лесно да създадете малки авторски проекти.
Ние искаме да стимулираме младите да бъдат не само консуматори на новите технологии, а генератори на нови идеи и разработки, да се превърнат в едни истински млади изобретатели на бъдещето. Затова в процеса на обучение ние създаваме реални електронни проекти. Проекти които мога да занесат вкъщи и да използват дълго време след това. Така стимулираме тяхното творчество, изобретателност и лидерски умения. Основно за създаването на нашите изобретения използваме стари електронни компоненти и вече използвани пластмасови или метални кутии. Така младите изобретатели за първи път се сблъскват със основните принципи за устойчиво развитие и кръговата икономика. Нашата програма е изцяло съобразена с Глобалните цели за устойчиво развитие. Имаме за цел да превърнем всяко дето от улицата в инженер, лидер или иноватор на бъдещето. Защото те са хората, които трябва да използват и популяризират ефективното и ефикасното използване на изчерпаемите природни ресурси занапред.
Как протича процесът на обучение от напълно начинаещ до изобретател и какво е различното във вашата програма?
Процесът протича на 3 етапа: Първоначално се запознаваме с основни понятия и принципи от инженерните науки и ИТ. На базата на наученото и материалите предоставени от Млад Изобретател създаваме няколко малки базови проекти: от коледни светлини, през светещи дрехи до дистанционно управляеми роботи. Сърцето и мозъкът на всички проекти които създаваме е нашият авторски мини компютър или така наречен микроконтролер, който лесно може да бъде програмиран и управляван дори и от начинаещ. През този етап всеки бъдещ изобретател се сблъсква с широк спектър от предмети и дейности: от наслагването на печатни платки с електронни компоненти, през програмирането им до сглобяването и презентирането на цял проект. Тук се учат няколко дисциплини едновременно, като със всеки следващ проект ние надграждаме и задълбочаваме знанията и уменията получени от предходните проекти. Смятам, че този процес е изключително важен за младите изобретатели по отношение на тяхното кариерното развитие. Докосвайки се до всеки един етап от създаването на един работещ, физически проект те могат да намерят областта, която най-много им допада и да насочат последващото си образование в тази насока. Тук е и основната разлика с конвенционалното обучение. Ако в училище си добър по български език, но ти куца математиката, отиваш на допълнителни уроци по математика. Ние правим точно обратното. Стимулираме и развиваме младите изобретатели в това в което са най-добри, там където е тяхната най-голяма страст и ентусиазъм.
През вторият етап на първо място надграждаме и разширяваме знанията и уменията, които сме придобили през първият етап. Добавяме и работа с безжични технологии. Тук на бъдещите изобретатели даваме проблеми, на които те трябват да намерят решение, използвайки технологиите, които вече познават. Имат зададени стари части и компоненти, на които трябва да дадат нов живот. Проектите са по-големи по обем и се създават от екип от няколко човека. Тук ролите и задачите са раздели между екипа: един се занимава с платките, друг програмира, трети създава кутията. Така всеки може да се посвети на областта, която харесва най-много. Тук развиваме така популярното и все по-търсено от всички работодатели умение “problem solving” или решаване на конкретен проблем с ограничени ресурси. Нашите мини изобретателски компютри имат ограничени технически възможности, което ги прави изключително подходящи за целта или задачата.
Третият етап и най-важният за мен, тук младите изобретатели сами търсят социално-значим проблем, на който да намерят техническо решение. Може да е проблем близък до тяхното общество, може да е проблем на света. Тук рамки и ограничения няма.
И за финал ще ви дам един пример за пътя от начинаещ до изобретател, разбира се моят път. Аз започнах да създавам хардуерни проекти като хоби с баща ми. В годините си като курсант карах кола без много екстри и първият проект, който създадох беше интериорно лед осветление, което управлявах с дистанционно. Работи и до днес.
След това заедно с малък екип създадохме симулатор на един от пултовете на самолета, на който летях в университета. Използвахме кутия и захранване от стар касов апарат за целта. Основно се използваше за обучение на млади пилоти, тъй като тогава университета не разполагаше със симулатор – етап номер 2.
И така бавно, но славно стигаме и до днес и мисията Млад Изобретател. Една социално отговорна и насочена не толкова към технологиите, колкото към младите мисия. Проект с визия да създава инженери за един бъдещ устойчив свят - етап номер 3.
Какви са ползите от проекта и как може да се приложи в България?
Преди 20 години 7 от 10-те най-големи компании в света са били в областта на енергетиката и само една в ИТ. Днес е точно обратното 7те най-големи световни корпорации са от ИТ сектора. Тенденцията е ясна. За съжаление ако погледнем българската класация ще видим, че там няма нито една ИТ компания в топ 10. За да следваме световните тенденции България има нужда не само от проект като Млад Изобретател, но и от десетки други подобни инициативи и начинания. Наскоро европейската комисия представи своя план за намаляване на емисиите на парникови газове в ЕС с поне 55 % до 2030 г. в сравнение с нивата от 1990 г. Бъдещето ни зависи от устойчивостта и процъфтяването на обществото, а това започва от младите хора. Вярвам, че децата от най-ранна възраст масово трябва да бъдат ангажирани с начинания свързани с околната среда и инженерните науки, само така с малкият ресурсен и човешки потенциал България може да върви напред и нагоре. Затова и нашето мото е: „Бъди различен. Бъди иноватор!“
Очакваше ли да спечелиш, как се почувства когато научи?
Бях едновременно на два фронта. От една страна знаех, че това което търси фондация „Стробъл“ изцяло съвпада с вижданията и мисията на проекта, но от друга страна преглеждайки победителите от минали години знаех, че нивото е изключително високо. Минаха няколко дни след като се очакваше да бъдат оповестени победителите, но аз не бях получил потвърждения от фондацията или поне така си мислех. Съвсем случайно возейки се в асансьор се разрових в Спам папката на мейла си. Така намерих и дългоочакваният мейл, само няколко часа преди крайният срок за потвърждение. Емоцията беше голяма.