След 3 години в страните в ЕС автомобилите най-вероятно ще бъдат снабдени със системи, които сами да спазват ограничителните знаци по пътя. Това планира Eвропейският съвет за безопасност на транспорта, като сложи ограничители на скоростта във всички нови автомобили. Това все още е проект, който обаче е получил одобрение на "влиятелни членове на Европейския парламент", съобщава Ройтерс.
С други думи, целта на Европейската комисия е автомобилът да спазва правилата на движение, ако те се пренебрегват от шофьора.
Системата се нарича Intelligent Speed Assistance (ISA) и ограничителят на скоростта ще използва GPS данни и функцията за разпознаване на пътните знаци, за да определя ограничението на скоростта във всеки участък. След това ограничителят автоматично ще намалява скоростта на колата до позволеното от ограничението. Тези, които стоят зад законопроекта, предвиждат да има възможност за преодоляване на това ограничение с по-рязко подаване на газ, въпреки че системата ще се активира всеки път, когато водачът запали двигателя.
"Ако водачът продължава да кара със скорост, по-висока от разрешеното, в продължение на няколко секунди, системата ще започне да излъчва предупредителни сигнали, докато скоростта не се върне в рамките на разрешеното", се казва в проекта. Предупреждението ще е като да се опитате да карате без предпазен колан.
Според вносителите на законопроекта новите ограничители на скоростта ще намалят катастрофите с 30%, което означава 25 000 по-малко загинали в Европа за 15 години.
Европейската комисия вече обяви, че от 2021 година стават задължителни 11 системи за сигурност и екстри при производството на нови автомобили и камиони.
Така базовото оборудване на колите, което се предлага сега, ще остане в историята, както и сегашните по-ниски цени, защото джаджите ще оскъпят моделите с поне 3000 евро.
Според Европейската комисия въвеждането на тези екстри ще спаси 7300 живота и ще предотврати 38 900 сериозни наранявания между 2020 и 2030 г.
Сред задължителните асистенти при вграждане в новите автомобили след 3 години са системата за автоматично спиране, камера за заден ход (или парктроник), система за разпознаване на умората у водача, подобрени предпазни колани и повишена защита при страничен удар.
Освен това в ЕК замислят в автомобилите да бъде вграден задължителено алкохолен тестер, който ще проверява състоянието на шофьора и ако е пил, автоматично ще блокира двигателя.
Предвижда се задължителни да са и системата за защита на пешеходците и велосипедистите при удар, функцията за оставане в лентата на движение и предупреждение за превишение на скоростта, както и специален регистратор на повредите.
Това ще са специални устройства за записване на данни за произшествия, като след всеки сблъсък ще се получава информация за това как е станал той, т.е. нещо като “черна кутия”, но за коли, а не за самолети.
Автономното аварийно спиране (AEB) също се очаква да стане задължително за новите автомобили. Системата, която автоматично натиска спирачките на автомобила, ако водачът не успее да реагира, се смята, че намалява ударите с 38%.
Още от категорията
Какво се крие зад възхода и абсолютния рекорд на биткойн?