След като публикувахме материал, за да се опитаме да отговорим на въпроса „подслушват ли ни търговците чрез мобилните телефони, за да получаваме насочени персонализирани реклами”, логично получихме и запитване – „А, четат ли по някакъв начин чатовете ни, за да получаваме реклами за стоки, за които сме си писали с някой?”
Социалните мрежи като Facebook и Instagram използват свои приложения за чат, като за месинджър се твърди, че има "криптиране на разговорите от край до край" от лятото на 2021 година. За Instagram подобна опция ще бъда налична през 2023 година. Третото приложение на компанията, която вече носи името Meta е WhatsApp и то е само и единствено насочено към чат и разговори. И докато компанията може лесно да използва данните събрани от вас през чатовете в месинджър и Instagram, то при WhatsApp е малко по-сложно.
Една от отличителните характеристики на приложението за чат WhatsApp е фактът, че има криптиране "от край до край". Това означава, че само хора, на които сте дали разрешение, могат да четат вашите съобщения - което не включва самия WhatsApp. Това трябва да ви даде спокойствие, че можете да кажете каквото искате, без никой да ви слуша.
Разбира се, без достъп до вашите дневници за чат, е трудно да се търси от приложението в базата данни, за да получавате насочени реклами. Това препятствие на криптиране на WhatsApp е нещо, което компанията майка Facebook се опитва да преодолее. От Facebook потвърдиха, че са наели екип от изследователи, за да преодолее това.
Facebook иска да разработи метод за анализиране на чатове в WhatsApp, без всъщност да декриптира тези чатове. Това се нарича "хомоморфно криптиране". Теоретично, това би позволило на Facebook да събира данни от чатове, без да нарушава поверителността на всеки отделен потребител.
Facebook е потвърдил, че изгражда екип от изследователи на „изкуствен интелект”, който да „изучава начини за анализиране на криптирани данни, без да ги декриптира“. Въпреки че все още е в началото на разработката, изследването може да позволи на Facebook да използва криптирани съобщения на WhatsApp и информацията от тях за целева реклама.
Тази специфична област наречена "хомоморфно криптиране", се надява да позволи на компаниите да четат информация от криптирани набори от данни, като същевременно запазват поверителността за защита срещу заплахи за киберсигурността на потребителите.
Това е и много важна стъпка за компанията, тъй като рекламата е основния източник на приходи.
Facebook е обект на постоянен контрол от законодатели и членове на обществеността, относно своите практики за поверителност. Компанията вярва, че „хомоморфното криптиране” може да бъде отговорът срещу нарастващите опасения относно поверителността на потребителите и връзката му с бизнес модела на платформата за показване на реклами.
За Facebook хомоморфното криптиране може да предложи начин, да продължи да печели пари от реклами, които са насочени въз основа на това, което знае за отделните потребители, като същевременно отговаря на натиска от законодатели, относно поверителността и евентуалните злоупотреби и нарушаване на данните. Това би могло да подпомогне усилията на компанията да печели повече пари от WhatsApp, чиито съобщения са криптирани, което означава, че Facebook не може да ги използва за насочване на реклами.
В заключение може да кажем, че „хомоморфното криптиране” може да позволи на Facebook да анализира данните за в бъдеще, без всъщност да ги чете или да ги споделя директно с рекламодателите. Въпреки всички твърдения, че за момента компанията не следи чатовете, то все още някои съвпадения за насочени реклами остават необясними.