
Изкуствен интелект вече може да проследи кораби-призраци. Технологията е разработена за борба срещу незаконния риболов, който възлиза на около 25 милиарда долара годишно и при него жертва са многобройни застрашени видове, като дори има случаи на кораби хванати с поробени членове на екипажа.
"Въпреки нарастващото внимание към проблема, правителствата все още не са предприели достатъчно действия" казва Рашид Сумайла, икономист в специалност "Океани и рибарство" в Университета "Британска Колумбия", Ванкувър.
През февруари 2019 г. 60-метровият южнокорейски риболовен кораб "Oyang 77" е навлезнал в аржентински води, разгръщайки ловните си мрежи, в резултат на което изтегля повече от 140 тона хек, скат и калмари. Според аржентински служители корабът не е имал разрешение да лови риба в тези води, и за да избегнат локализиране екипажът е изключил бордовия GPS сигнал, който изпраща точното местоположение на кораба до морските власти. Но бреговата охрана залавя "Oyang 77", конфискува улова и унищожaва мрежите му.
Сега научни изследователи използват изкуствен интелект, за да помогнат на властите по-лесно да дешифрират какво могат да правят кораби като "Oyang 77", когато изчезнат от проследяващите системи. Изполването на изкуствения интелект вече е част от стратегията на множество агенции, занимаващи се с превенция на нелегален риболов.
За да се предотвратят сблъсъци между плавателни съдове, международните закони задълважат по-големите лодки и кораби да имат бордови GPS системи, които излъчват местоположението им. Тези сигнали, които са част от системата за автоматична идентификация (AIS), се излъчват в реално време на уебсайтове с цел по-лесно навигиране в открито море. За изследователите, записите и движенията на съдовете в реално време помагат за ранното откриване на нелегален риболов. Например повечето кораби плават в една посока, за да поставят дълга линия от куки със стръв, след което ще се върнат обратно, за да изтеглят улова. Корабите, преследващи риба тон правят кръгови патерни, опасвайки пасажите с мрежа. Изследователи, анализиращи тези модели, са създали глобални карти на търговския риболов показващи, че кораби редовно ловят в повече от половината от световните океани.
Но понякога проследяващите сигнали замлъкват, което прави корабите невидими за други лодки и за изследователите. Това може да е резултат от лош сателитен прием, или технически проблеми с устройствата. Друг път, подозират изследователите, капитаните деактивират устройствата, за да избегнат локализацията.
Възможно ли е да се разграничат техническите проблеми от престъпните дейности?
„Изглежда като наистина назрял проблем“, казва Хедър Уелч, пространствен еколог от Калифорнийския университет в Санта Круз. „И огромен такъв за справяне.“ За да направят това, Уелч и колегите му се обърнаха към вид изкуствен интелект, който е в състояние да „научава” моделите на движение на съдовете и сигналите им. Тези компютърни програми могат да осмислят огромни количества данни, като например милиардите местоположения на AIS, съхранявани в публичните бази данни.
Първо, изследователите идентифицират казуси, които ясно изглеждат като умишлено деактивиране на GPS сигнал, например когато сигналът внезапно се изключи и по-късно се включи отново с пълна сила. Те също така откриха примери, при които проблемът на пръв поглед изглежда технически, включвайки отслабващ и прекъсващ сигнал. Тези примери помогат на обучението на програмите с изкуствен интелект да разпознават кораби, които се опитват да се скрият от проследяващите системи.
Анализът откри, че между 2017 и 2019 г. има повече от 55 000 случая, в които изглежда, че екипажът умишлено е изключил своите GPS системи. Сумарно, 5269 кораба са изчезнали за около 5 милиона часа по време на риболов, съобщава екипът към Science Advances. Някои изчезват за дни или дори седмици. „Някои плавателни съдове просто „изчезват” в открито море, избягвайки отговорност“, казва съавторът на изследването Тайлър Клавел, анализатор на данни в Global Fishing Watch, екологична организация с нестопанска цел. Новият метод „е начин за запълване на слепи петна“, добавя той. "Буквално."
Голяма част от тази дейност е съсредоточена в региони, за които е известно, че редовно протича незаконен риболов, като например северозападния Тихи океан. Други горещи точки включват богатите риболовни зони край Аржентина и Западна Африка, където кораби ловят без разрешение. Изследователите също така откриха, че много риболовни съдове деактивират своите сигнали, когато се приближават до хладилни товарни кораби, с цел да прехвърлят товара и да не бъдат заловени на пристанищата.
Прамод Ганапатиражу, консултант по правоприлагането в областта на рибарството, нарича изследването „отлична работа“, тъй като анализът показва съдовете на коя държава е най-вероятно да изключат своите AIS сигнали. „Подробностите за местата, часовете и корабите ще помогнат на крайбрежните държави да предприемат действия срещу предполагаемите незаконни дейности” казва Ганапатиражу.
Не всяко укриване е престъпление. Друга гореща точка на „скрити” кораби е във водите край Аляска, където корабите на САЩ са задължени да притежават сигнал, който не може да бъде изключен и е видим само за властите. „Това означава, че тези съдове не могат да се скрият от правоприлагащите органи, така че вероятно не ловят незаконно” - твърди Уелч. Вместо това те вероятно изключват своите AIS системи, така че конкурентите да не могат да ги последват до добри места за риболов, отбелязва тя. В други райони като Източна Африка корабите може да крият местонахождението си с цел избягване от пирати.
През последните 3 години Global Fishing Watch споделя своите AIS анализи с бреговата охрана на САЩ, за да им помогне да планира патрули в Северния Пасифик, което в резултат увеличи броя на разкрит нелегален риболов. Те също така разработват аналитичен инструмент, за да помогнат на пристанищните власти да приоритизират кои риболовни кораби да инспектират. „Кораб с изключен сигнал в морето е намек, че може да лови незаконно” казва Клавел.
„Проследяването на риболовни кораби чрез AIS може да помогне за намаляване на разходите по време на правоприлагането” отбелязва Сумаила.
Но за развитите страни е по-лесно да прилагат закона, като изпращат патрулни кораби да залавят нарушителите, докато по-бедните държави продължават да страдат от незаконния риболов. „Ключът е да превърнем незаконния риболов в нерентабилен, като увеличим риска от задържане и сериозно наказание” казва той.
През 2019 г. например индонезийското министерство на риболова взриви кораби, използвани при незаконен риболов.
Още от категорията
Виж всички

Alibaba пуска безплатно ИИ модела си за генериране на видео
