Изкуствен интелект вече може да проследи кораби-призраци. Технологията е разработена за борба срещу незаконния риболов, който възлиза на около 25 милиарда долара годишно и при него жертва са многобройни застрашени видове, като дори има случаи на кораби хванати с поробени членове на екипажа.

"Въпреки нарастващото внимание към проблема, правителствата все още не са предприели достатъчно действия" казва Рашид Сумайла, икономист в специалност "Океани и рибарство" в Университета "Британска Колумбия", Ванкувър. 

През февруари 2019 г. 60-метровият южнокорейски риболовен кораб "Oyang 77" е навлезнал в аржентински води, разгръщайки  ловните си мрежи, в резултат на което изтегля повече от 140 тона хек, скат и калмари. Според аржентински служители корабът не е имал разрешение да лови риба в тези води, и за да избегнат локализиране екипажът е изключил бордовия GPS сигнал, който изпраща точното местоположение на кораба до морските власти. Но бреговата охрана залавя "Oyang 77", конфискува улова и унищожaва мрежите му.

Сега научни изследователи използват изкуствен интелект, за да помогнат на властите по-лесно да дешифрират какво могат да правят кораби като "Oyang 77", когато изчезнат от проследяващите системи. Изполването на изкуствения интелект вече е част от стратегията на множество агенции, занимаващи се с превенция на нелегален риболов.

За да се предотвратят сблъсъци между плавателни съдове, международните закони задълважат  по-големите лодки и кораби да имат бордови GPS системи, които излъчват местоположението им. Тези сигнали, които са част от системата за автоматична идентификация (AIS), се излъчват в реално време на уебсайтове с цел по-лесно навигиране в открито море. За изследователите, записите и движенията на съдовете в реално време помагат за ранното откриване на нелегален риболов. Например повечето кораби плават в една посока, за да поставят дълга линия от куки със стръв, след което ще се върнат обратно, за да изтеглят улова. Корабите, преследващи риба тон правят кръгови патерни, опасвайки пасажите с мрежа. Изследователи, анализиращи тези модели, са създали глобални карти на търговския риболов показващи, че кораби редовно ловят в повече от половината от световните океани. 


Но понякога проследяващите сигнали замлъкват, което прави корабите невидими за други лодки и за изследователите. Това може да е резултат от лош сателитен прием, или технически проблеми с устройствата. Друг път, подозират изследователите, капитаните деактивират устройствата, за да избегнат локализацията.

Възможно ли е да се разграничат техническите проблеми от престъпните дейности?

„Изглежда като наистина назрял проблем“, казва Хедър Уелч, пространствен еколог от Калифорнийския университет в Санта Круз. „И огромен такъв за справяне.“ За да направят това, Уелч и колегите му се обърнаха към вид изкуствен интелект, който е в състояние да „научава” моделите на движение на съдовете и сигналите им. Тези компютърни програми могат да осмислят огромни количества данни, като например милиардите местоположения на AIS, съхранявани в публичните бази данни. 

Първо, изследователите идентифицират казуси, които ясно изглеждат като умишлено деактивиране на GPS сигнал, например когато сигналът внезапно се изключи и по-късно се включи отново с пълна сила. Те също така откриха примери, при които проблемът на пръв поглед изглежда технически, включвайки отслабващ и прекъсващ сигнал. Тези примери помогат на обучението на програмите с изкуствен интелект да разпознават кораби, които се опитват да се скрият от проследяващите системи.

 

Анализът откри, че между 2017 и 2019 г. има повече от 55 000 случая, в които изглежда, че екипажът умишлено е изключил своите GPS системи. Сумарно, 5269 кораба са изчезнали за около 5 милиона часа по време на риболов, съобщава екипът към Science Advances. Някои изчезват за дни или дори седмици. „Някои плавателни съдове просто „изчезват” в открито море, избягвайки отговорност“, казва съавторът на изследването Тайлър Клавел, анализатор на данни в Global Fishing Watch, екологична организация с нестопанска цел. Новият метод „е начин за запълване на слепи петна“, добавя той. "Буквално." 

Голяма част от тази дейност е съсредоточена в региони, за които е известно, че редовно протича незаконен риболов, като например северозападния Тихи океан. Други горещи точки включват богатите риболовни зони край Аржентина и Западна Африка, където кораби ловят без разрешение. Изследователите също така откриха, че много риболовни съдове деактивират своите сигнали, когато се приближават до хладилни товарни кораби, с цел да прехвърлят товара и да не бъдат заловени на пристанищата.

Прамод Ганапатиражу, консултант по правоприлагането в областта на рибарството, нарича изследването „отлична работа“, тъй като анализът показва съдовете на коя държава е най-вероятно да изключат своите AIS сигнали. „Подробностите за местата, часовете и корабите ще помогнат на крайбрежните държави да предприемат действия срещу предполагаемите незаконни дейности” казва Ганапатиражу. 

Не всяко укриване е престъпление. Друга гореща точка на „скрити” кораби е във водите край Аляска, където корабите на САЩ са задължени да притежават сигнал, който не може да бъде изключен и е видим само за властите. „Това означава, че тези съдове не могат да се скрият от правоприлагащите органи, така че вероятно не ловят незаконно” - твърди Уелч. Вместо това те вероятно изключват своите AIS системи, така че конкурентите да не могат да ги последват до добри места за риболов, отбелязва тя. В други райони като Източна Африка корабите може да крият местонахождението си с цел избягване от пирати.

През последните 3 години Global Fishing Watch споделя своите AIS анализи с бреговата охрана на САЩ, за да им помогне да планира патрули в Северния Пасифик, което в резултат увеличи броя на разкрит нелегален риболов. Те също така разработват аналитичен инструмент, за да помогнат на пристанищните власти да приоритизират кои риболовни кораби да инспектират. „Кораб с изключен  сигнал  в морето  е  намек, че може да лови незаконно” казва Клавел.

 

„Проследяването на риболовни кораби чрез AIS може да помогне за намаляване на разходите по време на правоприлагането” отбелязва Сумаила.

Но за развитите страни е по-лесно да прилагат закона, като изпращат патрулни кораби да залавят нарушителите, докато по-бедните държави продължават да страдат от незаконния риболов. „Ключът е  да превърнем незаконния риболов в нерентабилен, като увеличим риска от задържане и сериозно наказание” казва той.

През 2019 г. например индонезийското министерство на риболова взриви кораби, използвани при незаконен риболов.