Поскъпването на автомобилите втора употреба през последната година е драстично като вече е между 30 и 50%, алармират собственици на автокъщи. В началото на годината ръстът беше между 10 и 20%, което се дължи на забавянето на производителите на нови автомобили поради пандемията и липса на части. Допълнително влияние оказаха и войната в Украйна и постоянно растящата инфлация. Поскъпването не е само в България, а и в Европа. Търсене има, но предлагането е ограничено.

Много търговци споделят, че дори са спрели внос, заради безумно високите цени в Германия и Италия, от където предимно „зареждат”. Макар пазарът на нови автомобили в България да бележи минимален ръст спрямо предишни години, това не се отнася за този на употребяваните. За сравнение европейският пазар на нови автомобили се е свил със 17% през първите 6 месеца на 2022, спрямо същия период на 2021.

В България от началото на годината "новият внос" автомобили намалява, вместо да расте, и то със сериозно темпо. За периода януари-юли в България са регистрирани 114,578 употребявани автомобила от категориите M1 и N1 - с цели 22.6% по-малко, отколкото през 2021. И понеже междувременно пазарът на нови коли у нас е пораснал, макар и минимално, за пръв път от 2008 насам съотношението нови/стари се е подобрило, вместо да се влошава.

Основната причина за свиването на "новия внос" е в рязко нарасналото търсене за употребявани коли на Запад. То се обяснява отчасти с недостига на нови коли покрай кризата за чипове и други производствени затруднения, и отчасти с драстично повишените цени, които карат много хора да се преориентират към втората ръка.

При недостига на нови автомобили, италианците и германците се ориентират към употребяване или предпочитат да изчакат и да карат стария си автомобил. Това води и до липсата на конкуренция при употребяваните автомобили, а тези които си струват се купуват бързо, макар и на по-висока цена.

В България продължават да се търсят предимно евтини коли. Хората живеещи в големите градове най-масово търсят коли на възраст до 10 години, но най-продавани са по-старите, споделят търговците. Причината е в цената. Справка в сайтовете за автомобили показва, че кола, произведена след 2012 година, под 15 000 лева почти не се намира.

В по-малките населени места предпочитани са автомобилите до 5000 лева, което налага продажбите на 15-20 годишни коли.

Според автомобилните експерти нормализиране на пазара в близките месеца няма как да се очаква, тъй като трябва да завърти цял един цикъл, който започва от производството, а е много трудно да се предвиди как точно ще се развият нещата и до колко бързо това ще се случи.