2021 година се оказа повратна за автомобилния сектор в световен мащаб. След успешното първо тримесечие настъпи криза в производството, която продължи до края на година и по всичко личи, че ще продължи и през 2022 година.
Продажбите на нови коли в Европейския съюз са намалели с 23.1% през септември до 718 598 бройки - най-слабите регистрации за този месец от 1995 г. насам, според Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (ACEA). Проблемите не са в търсенето, а в недостатъчното предлагане от дилърствата заради намалялото производство поради липсата на чипове и други компоненти.
Спад има във всички държави от общността без две - Кипър и Естония. От големите пазари най-силен е сривът в Италия (-32.7%), Германия (-25.7%), Франция (-20.5%) и Испания (-15.7%). Все пак за първите девет месеца има растеж, дължащ се на доброто търсене през първите месеци на годината спрямо миналата година, когато настъпи пандемията. От юли насам обаче се влошават всички икономически показатели и на България, което води и до спад на продажбите на нови коли.
Подобно на тенденциите на целия пазар, българският пазар през 2021 отчита растеж от почти 12% за първите девет месеца до 19 040 регистрирани нови коли, докато за септември спадът е 20.7% до 1446 продадени автомобила спрямо миналата година.
Според данните на МВР за първите девет месеца от годината регистрираните нови леки автомобили у нас са 24 339. Лидер е Dacia с 3481 коли, следван от Toyota с 2392 и Renault с 2345.
При употребяваните коли за първите девет месеца у нас, ръстът на новите регистрации е 22% до 166 558 автомобила. Общо по българските пътища има около 2.86 млн. леки автомобила, от които почти 18 000 са електрифицирани (електромобили и хибриди).
За Пловдив и областта през 2021 година има значителен ръст в регистрацията на нови автомобили в сравнение с предишната година. 18306 броя МПС са първоначално регистрирани. В това число влизат всички видове автомобили и ремаркета. От тях 398 са електрофицирани, от които 183 леки автомобила.
Заради глобалната криза с недостига на чипове за електронните компоненти при производството на автомобили са се повишили и цените на колите в България. Увеличението е между 2 и 5% от началото на годината за нови автомобили, споделят вносители. При колите втора ръка справката показва, че цените за година на употребяван автомобил не са мръднали и дори са се повишили, въпреки амортизацията и „остаряването”.
Собственици на автосалони разказаха пред наш репортер, че търсене има, но предимно на по-евтини евтомобили - до 8-10 хил. лева. Те също виждат трудности с вноса на употребявани коли от Европа заради няколко фактора - повишението на цените, заради търсенето, липсата на достатъчно наличности и непрекъснатото покачване на цените на горивата, което допълнително оскъпява вноса.
"При недостига на нови автомобили, италианците и германците се ориентират към употребяване или предпочитат да изчакат и да карат стария си автомобил. Това води и до липсата на конкуренция при употребяваните автомобили. Просто няма такива, който да си струват парите", сподели собственик на автосалон в Пловдив.
Проблемът с полупроводниците засяга драстично срока на доставката на един нов автомобил до клиента му. Ако досега за даден модел се чакаше до 3 месеца да пристигне в шоурума, след като е поръчан, сега може да се наложи срокът на доставка да набъбне до половин година. Справка на TrafficNews показа, че за да се сдобием с нов автомобил на румънска марка, без да избираме много екстри е нужно да почакаме между 4 и 6 месеца за да бъде доставен. Времето за чакане зависи от различни фактори като избрана марка, модел, складови наличности към момента и др. Факт е обаче, че ако преди кризата се чакаше повече основно за по-луксозни модели, то сега се чака и за най-масовите модели.
„Много е трудно в този момент да се получат допълнително бройки от договорените предварително за продажба автомобили, защото просто не могат да се произведат”, споделят представителствата.
Производството на автомобили е силно засегнато от недостиг на полупроводници, но се очаква дефицитът на тези основни части за новите коли да намалее в началото на 2022 година, споделят експерти. Въпреки това дългосрочната прогноза за възстановяване на пазара не е особено обнадеждаваща, предвид голямото търсене.
Недостигът на полупроводници в световен мащаб се дължи на неочаквано бързото възстановяване на търсенето след края на първата коронавирусна криза миналата година.