Въведените със закон нови стикери, които ще показват екологичността на леките автомобили и ще имат електронен чип с информация за техническото състояние на колата и в коя от петте групи попада, ще оскъпят с 5-10 лв. годишните технически прегледи на превозните средство до 3.5 тона. Това коментира директорът на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА) Бойко Рановски пред БНР в понеделник.
Екостикери ще се поставят на автомобилите, преминали задължителния годишен технически преглед (ГТП) след 12 юли 2021 г. Целта е чрез тези стикери колите от най-замърсяващата група да бъдат ограничавани и да не бъдат допускани или да им бъде налагана такса в бъдещи ниско емисионни зони, каквито градовете могат да обявяват, за да се справят със замърсения въздух. Стикерите ще зависят от възрастта на автомобила и изхвърляните от него вредни газове, които и в момента в някои сервизи се измерват по време на годишния технически преглед, но стойностите им нямат значение.
Еконормите са обособени в пет групи. Първите четири са за двигателите с вътрешно горене, петата – найчистата, е за електрическите и хибридните автомобили. В първа група са дизеловите автомобили, произведени до 2002 г. със стандарт Евро 1, 2 и 3, както и бензиновите коли с Евро 0, 1 и 2, произведени до 1996 г.
Във втората са дизелите, произведени от 1 януари 2002 до 2007 г. със стандарт Евро 3, 4 и 5, както и бензиновите коли с Евро 1, 2 и 3, произведени между 1996 и 1998 г.. Екологична група 3 е за дизеловите автомобили, произведени от 2007 до 2009 г, с Евро 4, 5 и 6, както и коли на бензин 3, 4, 5 и 6 от 1998 до 2009 г.
В четвъртата група попадат дизелови и бензинови коли със стандарт Евро 5 и 6, произведени след 1 септември 2009 г. За всяка от групите обаче има и специфични изисквания за таван на изхвърляните въглеродни емисии за бензина и димните газове – за дизела. В петата – най-екологична група, ще попадат само хибридните и електоромобилите.
В момента годишният технически преглед за леките коли струва около 40 лв. Самият екостикер ще струва 4 лв., но голяма част сервизите ще трябва да направят инвестиции, за да могат да извършват измерванията. Освен това да кроя на 2021 г. трябва да има пряка връзка (в реално време) между компютрите на пунктовете за ГТП с информационната система на ИААА, за да може самата система при получаване на измерените стойности да определя екогрупата. Целта е да няма злоупотреби в самия пункт, обясни Рановски.