Лютите студове все още не са дошли, но започна декември, а следват Голям и Малък Сечко. Тези собственици на коли, които все още не са имали време да подготвят колата си за студения сезон, не е твърде късно да го направят и сега. Ето защо е добре и да си припомнят кои "органи" в колата най-често се поболяват през зимата. 

Студът не само влияе пагубно на  човешкото здраве, но автомобилите също започват да издишат при ниски температури. Като минимум може да е безвредна "хрема", но не са изключени и по-сериозни заболявания. 
 
Хидравлика 

Дори най-устойчивите на замръзване течности и разтвори при ниски температури се сгъстяват и стават по-вискозни. Хидравликата губи свойствата си и по този начин причинява непоправими щети на най-важните механизми, компоненти и сглобки, които често се повреждат през зимата.

Това се отнася за маслото в двигателя и скоростната кутия, спирачката и охлаждащата течност в съответните системи, смазването на шарнирите на окачването, съдържанието на амортисьорите и хидравличния усилвател и, разбира се, електролитът в акумулатора. Следователно, при студена кола, всички хидравлични системи, които не са затоплени до работните температури, работят с при огромно напрежение и това трябва да имате предвид всяка мразовита утрин, когато сядате зад волана. Особено опасно е, когато техническите течности са стари и с лошо качество.

Гума

Спомнете си, че не само гумите и чистачките са направени от гума. Този материал се използва в окачващите втулки, за да се намалят вибрациите между частите. Елементите за защита от прах и уплътнители за осигуряване на херметичност между възлите и агрегатите, също са изработени от каучукови смеси. Това се отнася и до връзките, използвани в различните хидравлични системи на автомобила.

При тежки студове гумата губи своята сила и еластичност, а ако вече е стара и изхабена, на нея се появяват опасни пукнатини. В резултат на това се появяват загуба на плътност и повреда на хидравлични системи, възлите, механизмите и агрегатите. 

Пластмаса

Както знаете в интериора на всяка кола има пластмасови елементи, този материал става изключително чуплив в студа. Поради това всеки път, когато сядате зад волана на колата в  мразовито утро, трябва да внимавате при боравенето с превключвателите по него, ръчните лостове за регулиране на седалките и други малки пластмасови елементи.

Тръгвайки с все още незатоплена кола на път, не се учудвайте, ако при всяко друсване заради неравност или дупка на шосето, от различни ъгли на колата се дочува трещене и стържене. Паради същата причина се пукат и калниците  при силен студ.

Боя и лак

Колкото повече енергия и усилие полагате да остържете снега и леда от автомобила, толкова по-сериозно повреждате боята му. По нея започват да се появяват микродраскотини, които впоследствие се превръщат в горещи точки на корозия.

Затова е най-добре да не стържете леда по колата, а да го оставите са се стопи сам. Това важи и за стъклата на прозорците. Не ги драскайте, а включете отоплението на колата и изчакайте търпеливо да се размразят с негова помощ.

auto.blitz.bg