Две седмици след промяната при годишните технически прегледи, много шофьори все още не успяват да минат тестовете с бензиновите си коли – това се случва най-вече заради европейските изисквания за нивата на вредни емисии.
След хаоса и напрежението в пунктовете, транспортният министър поиска оставката на шефа на Автомобилна администрация и обеща промени, като първата ще е автомобилите, които имат проблем с изгорелите газове да не се третират като „опасни”. Това ще позволи на тези коли да продължат да се движат по улиците и няма да бъдат спирани, както е по наредба досега. Другото предложение е срокът за отстраняване на такъв тип неизправност да бъде удължен от 14 на 30 дни.
След множество разнопосочни мнения и съвети в социалните мрежи какво трябва да се направи, за да се минава преглед безпроблемно, от TrafficNews потърсихме мнението на специалисти – собственици на пунктове за ГТП и такива, които извършват прегледите.
От думите им стана ясно, че настоящите промени са въведени още през 2018 г, но реално влезнаха в сила чак на 22 юли тази година, от когато измервателното оборудване в пунктовете вече има директна връзка с ДАИ.
От къде всъщност идват проблемите при ГТП след новите промени и какво точно засягат?
„Проблемът засяга предимно бензиновите автомобили, произведени след 2003 г. Той идва от там, че изискванията на ДАИ са завишени, спрямо производствените норми, затова и дори автомобили с налични и работещи катализатори не могат да преминат технически преглед, тоест заводски тези автомобили не са създадени да покриват настоящите норми. Стари бензинови автомобили от своя страна имат възможност за технически преглед, тъй като за тях нормите са по-ниски”, разказа Петър Бояджиев, който от години се занимава с ГТП.
Той допълни, че при дизелите няма проблем, защото показатели, които трябва да се покрият са много по-ниски и няма толкова компоненти за измерване, както при бензиновите автомобили.
Какви са най-честите причини автомобилите да не успеят да минат технически преглед?
„Това се случва, защото нормите за въглероден оксид по новите изисквания не отговарят на реалните възможности на автомобилите, или другата причина е, че има множество коли с премахнат катализатор или неработещи компоненти.”
Какво се случва ако даден автомобил не премине технически преглед, спира ли се от движение?
„В момента се дава 14-дневен срок за отстраняване на неизправността. В този срок нашият пункт предлага повторен преглед без заплащане на такса. Според последните изменения този срок, ще бъде удължен на 30 дни, но това едва ли би помогнало особено, за да бъде „модифициран” автомобила. Иначе по закон трябва да се спре от движение.”
Новите правила затрудняват ли ви допълнително и ще доведат ли до поскъпване на услугата „Годишен технически преглед?”
„Затрудненията при новите изисквания и измерването водят до забавяне на времето за преглед на автомобилите, което естествено предполага повишаване на таксата”.
Какви са вашите препоръки като специалист към шофьорите, за да нямат проблеми при преминаването на ГТП?
„Най-важното е редовна смяна на консумативите свързани пряко с работата на автомобила и процесът на запалване и изгаряне (филтри, запалителни свещи, масло). Препоръка за собствениците на автомобилите на две горива (пропан-бутан и метан) е да използват колата на основното гориво поне 50-100 км преди преглед, добре е да се налива и качествено гориво. Абсурдното при автомобили, които заводски не са създадени да покриват новите норми е, че трябва да си сменят например катализаторите с такива, които да отговарят минимум на Евро 5.”
Според транспортният министър Георги Гвоздейков не може да се промени стойността на вредните емисии, защото те са обвързани с европейска директива. Пред медиите той допълни, че от вчера (понеделник) се организира работната група, която трябва или да одобри предложенията по-горе, или да направи други.
От 22 юли, когато заработи новата система, отново за период от две седмици, преминалите успешно автомобили са 127 085. Временно са допуснати 1808 от общата бройка, а недопуснатите са 181.
„Тези данни ясно показват, че броят на върнатите автомобили е около 1% от всички и хаос с прегледите няма. Този 1% е резултат от функционирането на системата за управление и контрол на качеството, и показва че системата наистина работи“, подчерта министъра на транспорта и съобщенията.