Времената са вълнуващи за автомобилната индустрия. В последните 15 години автомобилът като технология еволюира и вече не е просто двигател, колела и седалки. Колите вече са сложни джаджи, свързани помежду си, управляват се отдалечено и се зареждат дори от контакта вкъщи. В близкото бъдеще тези технологии ще променят изцяло начина, по който функционират модерните градове. Ако и вие сте решили да оставите конвенционалните двигатели с вътрешно горене в миналото и да преминете в бъдещето още сега, има няколко неща, които трябва да знаете.

Ще започна с видовете автомобили с алтернативно задвижване, към които можете да се обърнете, както и абревиатурите, които ще улеснят ориентирането ви. Има хибриди (HEV),които използват двигател с вътрешно горене и електромотор. Тези автомобили използват кинетична енергия или генератор, който да зарежда батериите на електрическия двигател. Съществуват и plug-in хибриди (PHEV), които използват същата технология, но имат и външен вход за зареждане на батериите от електрическата мрежа. Тъй като почти всички хибриди, които се произвеждат в момента, са PHEV, ще говорим само за тях. Има и изцяло електрически автомобили (EV или PEV), както и автомобили, захранвани от горивни клетки (FCV или FCEV).

Пловдивчаните с електромобили зареждат безплатно колите си за три годиниДве зарядни станции, дарени от ЕВН, ще предоставят услугата

Хибриди

Ако искате да спасите планетата, но и да можете да тръгнете на път, без да се замисляте,вероятно хибридът е добро решение за вас. Повечето хибриди имат възможност за сравнително кратък пробег на батерия - няколко десетки километра. Но ако не изминавате повече от дома си до работното място например, може да минат седмици, докато се наложи да зареждате гориво. След години ще е трудно да се намери автомобил, който не е хибрид или електрифициран по някакъв начин, но необходим ли ви е такъв сега?

Освен плюсовете, споменати по-горе, винаги има и минуси. Хибридните автомобили все още са по-скъпи от тези, които се задвижват само от двигатели с вътрешно горене. В същото време, ако нямате гараж с електрически контакт или зарядна станция на работното си място, която да можете да използвате, когато прекарвате повече време на едно място, то едва ли ще извлечете максимума от притежаване на PHEV. Батерията все още ще се зарежда от генератора, докато автомобилът се движи, но има много зависимости за това и трябва сериозно да прецените режима си на придвижване, преди да си купите хибрид. В крайна сметка може да се окаже, че отново ще разчитате основно на бензиностанции, за да се придвижвате из града и извън него.

Един от най-разпространените и достъпни хибридни автомобили е Toyota Prius, чиято цена у нас е малко над 50 000 лева. Цената на набиращия популярност Hyundai Ioniq PHEV е над 60 000 лева, но производителят твърди, че смесеният разход пада до 1.1 л/100 км в идеални условия. Предложения има и във високия клас като страхотния BMW 530e, който струва над 110 000 лева, с около 15 000 повече от бензиновата 5-а серия. Да, ще се грижите по-добре за планетата ни и ще понижите разхода на гориво, но колко бензин ще си купите с 15 000 лева?

Електрически автомобили

Автомобилите, които се задвижват изцяло от електрическа енергия, не отделят никакви вредни емисии, затова се водят най-добрите приятели на атмосферата, и ако наистина сте решили да спасявате планетата, то това е логичният избор. Поне така се твърди в рекламите, защото електричеството, с което се зареждат тези автомобили, се генерира в централи, които според мнозина вредят не по-малко на околната среда, отколкото стотици хиляди бензинови двигатели. И все пак колкото и електричество да използвате, парите, които ще спестите от течни горива, няма да са малко. Тук обаче се връщаме на факта, че ако нямате зарядна станция на работното си място или у дома, вероятно ще срещнете известни затруднения.Инфраструктурата все още не е достатъчно добре пригодена за използване на електрифицирани автомобили, като обществените зарядни станции са едва няколко. Ето защо трябва да прецените дали парите, които ще спестите от бензин, си струват перипетиите, през които ще преминавате. Поне докато не бъде изградена необходимата инфраструктура.

Вече има автомобили с дълъг пробег с едно зареждане – около 400 километра, каквито са Tesla например, но това не променя факта, че самото зареждане отнема няколко часа.Сравнени с няколкото минути на бензиностанция, тези няколко часа могат да се окажат проблем. Освен това автомобилите с подобен пробег отново ще ни струват много пари и са трудно достъпни, особено в България.

Електрическите автомобили имат и друго предимство – те са страхотни за управление. Лесно и удобно е, на практика има само една скорост и имате цялата мощност моментално. Това означава, че ще ускорявате без забавяне и ще сте много пъргави в града. Освен това електромоторът е тих, така че най-шумната част ще е търкалянето на гумите по асфалта, а и можете да забравите за обслужването с масло, филтри и други консумативи.

У нас съществуват сравнително бюджетни решения за електрически автомобил, сред които e-Up на Volkswagen, който струва малко над 50 000 лева. Неговият пробег с едно зареждане е между 120 и 160 километра, така че за нашите географски ширини изглежда като чудесно решение. Малко по-висок клас изпълнение е е-Golf например, с който ще можете да изминавате между 200 и 300 км срещу 75 000 лева. Толкова струва и премиум вариантът на Hyundai Ioniq EV, чийто пробег е сравним с този на e-Golf. Интересен избор е и новото Renault Zoe, което има пробег около 300 км и цена между 63 000 и 67 000 според оборудването.

Автомобили на водородни горивни клетки

Не мога да не кажа няколко думи и за този вид автомобили, въпреки че използването им в България на практика е невъзможно. Автомобилите с горивни клетки съчетават най-добрите черти на гореспоменатите. Зареждат се за няколко минути, също както бензиновите и дизеловите коли. Освен това имат и всички плюсове на електрическите коли, защото всъщност са такива. С тази разлика, че зареждането на батериите се осъществява от друг източник. И така ще имате кола, която можете заредите бързо, а всичко, което тя ще отделя вследствие на работата на мотора, е чиста вода. Точно така, емисиите, които отделят FCV колите, са вода, достатъчно чиста за пиене.

На Балканите все още има едва няколко зарядни станции за водородни автомобили – в Гърция и Турция. Ако искате да използвате такава кола, можете да го направите, без да изпитвате затруднения, в няколко района на щата Калифорния в САЩ или в Япония. Доста време ще мине, докато тези автомобили станат по-разпространени, ако това се случи изобщо,така че това за момента не изглежда като възможен вариант.

В заключение

Технологиите, влагани в модерните автомобили, се развиват все по-бързо. В следващите няколко десетилетия със сигурност ще имаме все по-добри условия и по-достъпни екологични автомобили. Така ще можем да пестим средства, а и да не замърсяваме толкова много планетата. Ако искате да имате автомобил, който вреди по-малко на околната среда, можете да го направите още сега. Но докато не бъде изградена необходимата инфраструктура и нямате идеални условия за зареждане на автомобила си, трябва да се приготвите за известни затруднения, а и не се знае дали ще спестите много.

Тук е моментът да се замислим дали кокошката е първа или яйцето. Ще чакаме ли изграждането на зарядни станции във всеки паркинг, бизнес център или жилищна сграда, за да започнем да купуваме електрически коли? Или по-скоро ще минем през някои трудности, за да потърсим по-добрите условия? В крайна сметка предлагането не се ли определя от търсенето?

В следващите редове ще дадем повече информация за това, какво ще ви е необходимо за поддръжката на изцяло електрическите коли и какво можете да очаквате, след като си ги купите.

Ако сте разпознали своя начин на живот в предната част на темата, то този текст е удачното продължение, за да вземете своето решение за електромобил.

За батериите

Обикновено електромобилите се захранват от литиево-йонни батерии. Тяхната технология позволява доста дълъг живот. Съвременните батерии запазват около 80% от заряда си дори след 3000 - 5000 цикъла. Това означава, че ако първоначално батерията ви е издържала 150 - 160 км, то дори след 8 - 10 години спокойно ще изминавате около 120 км с едно зареждане. Много зависи от годишния пробег и честотата на зареждания, но най-вероятно ще смените колата си, преди батерията да е загубила своя заряд. Ето защо това не изглежда като сериозен повод за притеснение.

Разбира се, че може да се появи и повреда в батерията, но затова има гаранция. Всички производители, включително и в България, предлагат най-малко 5 години гаранция на автомобила и батерията. Често стандартният период е 7 години или определен брой километри, например около 200 000. Но ако направите внимателно сметката си и това се окаже недостатъчно, можете да си платите и за удължена гаранция.

Гаранционните условия обаче неслучайно са наречени по този начин. Условията са много и гаранцията ще бъде уважена само ако батериите са били експлоатирани по правилния начин и предписание от производителя. За тези неща трябва да се посъветвате с избрания от вас производител и да внимавате за дребния шрифт.

Какво става, ако трябва да смените батериите на електромобила си извънгаранционно?

Вероятно фактът, че един електромобил е почти двойно по-скъп от същия клас кола с конвенционален двигател, вече ви е накарал да се досетите, че батериите са най-скъпото нещо в една електрическа кола. Тоест ако не сте следили вманиачено броя цикли, заряди и километри и батерията ви вече не издържа достатъчно или просто гаранционният период е изтекъл, а не можете да се върнете от супермаркета с едно зареждане, ще трябва да се разделите с поне 1/5 от стойността на колата за нова батерия. Това е около 10 000 лева,когато говорим за батерии със сравнително малък капацитет, т.е. позволяващи пробег от 150 - 160 км. Такива има в компактни модели Renault и Volkswagen. За батериите с по-голям капацитет цифрите стават малко стряскащи, като има модели, при които цената на батерията плюс труда по смяната ѝ може да достигне 1/3 или дори половината от цената на автомобила.Тук включваме по-висок клас коли като Tesla и Chevrolet например.

Цифрите са приблизителни и много относителни, а и се менят непрекъснато с развиването на технологиите. Ето защо след 5, 6 или 7 години нещата ще изглеждат много различно.Прогнозите на анализаторите са, че след 5 години цените на батериите ще паднат поне двойно. Напомням също, че животът на батерията е доста дълъг, а и самата технология не е толкова податлива на повреди. Доказателство за това е статистика, подадена от Nissan. Тя сочи, че на всеки 50 000 продадени бройки от първото поколение на модела Leaf само при 5 се налага смяна на батерията.

Батерия под наем

За да не ви притеснява нищо от това, много производители предлагат батерия на лизинг, по-точно можем да го наречем “под наем”. Приемайки това предложение, вие трябва да заплатите цената за автомобила без стойността на батерията, което, разбира се, намалява сумата значително. След това започвате да плащате месечна вноска за батерията. Така автомобилът става много по-достъпен като цена, а и батерията реално не е ваша. Вие не отговаряте за нея, а просто я използвате колкото и както ви е удобно. В момента, в който тя не работи по спецификации, отивате в представителство на производителя и получавате нова.Да, обвързани сте с ежемесечна вноска, но нямате никакви отговорности за батерията и не се притеснявате дали гаранцията ѝ ще бъде уважена.

Това е световна политика на Renault от години, а за да бъдат конкурентоспособни и да предлагат възможно най-добрите услуги за клиентите си, много други компании уверено следват този пример.

Отразяват ли се атмосферните условия?

Разбира се, че пробегът с едно зареждане на батерията ще намалее в екстремни атмосферни условия, но главната причина е използването на повече функции. Говоря за парно в студа или климатик в жегата, светлини, дори радиото влияе. Е, модерните LED светлини и музиката имат пренебрежително малък разход на енергия, но все пак стават за оправдание. В реални условия е напълно възможно пробегът да намалее с 25% в студените зимни дни.

Освен това е доказано, че при ниски температури батериите се зареждат по-бавно и задържат по-малко заряд. Пригответе се за по-малко ефективност през зимния сезон. Все пак има много методи за оптимизация на използването на енергия. Например можете да затоплите колата, докато още е включена в зарядното. Вече има модели, като новия LEAF например, които имат удобни мобилни приложения за отдалечено управление на тези функции. Можете също да оптимизирате използването на аксесоари, да използвате икономичния режим и др. От друга страна пък няма нужда да чакате двигателят да загрее, за да започнете да го използвате пълноценно.

Някои батерии имат модерни контролери, които подгряват клетките на батерията, преди да започнат да ги зареждат, за да подобрят цикъла на зареждане. Това е нужно, защото батерията се износва много повече при зареждане на студено. Други системи държат батерията топла дори когато автомобилът не работи, за да не пада толкова много зарядът ѝ. Това обаче отново се отразява на пробега.

В дългосрочен план атмосферните условия влияят също и на живота на батерията и по-точно на броя цикли, след които тя ще остане годна за употреба и ще задържа заряд. За това обаче по-голямо влияние имат горещините. Така че особено през лятото се старайте да използвате гараж или поне да паркирате колата си на сянка.

Поддръжка и обслужване

Всеки, който е имал автомобил с двигател с вътрешно горене, се е сблъсквал с годишното обслужване. Освен консумативите, които сменяме ежегодно, има и други части, които се сменят на определен брой километри. Масло, филтри, ролки, ремъци, свещи и какво ли още не. Всичко това изчезва с един електромобил. В зависимост от модела и годините на колата това ще ви спести между 150 и 400, дори 500 лева на година. Ако оставим парите настрана, чистотата също е сериозен фактор. Няма дим и сажди, няма омасляване, няма течове на какво ли не. Освен планетата ще запазите и ръцете, и гаражите си много по-чисти.

Разбира се, че електромоторите също не са вечни, но животът им е много по-дълъг от този на двигателите с вътрешно горене. Експерти сочат над 1 000 000 километра като напълно реалистично число. Също и спирачките са с много по-дълъг живот. Има някои течности, като спирачната и тази за поддръжка на оптимална температура на електрониката, но тях можете да ги контролирате и сами. А обслужването до голяма степен се изчерпва с компютърна дейност. Актуализация, калибрация, профилактика и сте готови. Процедури, които могат да се извършат и отдалечено. Цената за това е много ниска, средно е под 100 лв., а някои производители дори го включват в цената на автомобила и го извършват безплатно.

Така най-сериозният консуматив, за който трябва да се погрижите, остават накладките на спирачките, но и това може да остане проблем за втория собственик. Най-голяма опасност от повреда има за окачването, но тук нещата са еднакви при който и да е автомобил. За вас ще остане само да сменяте гумите и чистачките и да следите нивото на гореспоменатите течности.

Зареждането и икономията от гориво

Може би най-значимата част за някои потребители е ежедневният разход за гориво, особено ако живеете в най-северната част на града, а работите в най-южната например. Ако се отбиете и до някой търговски център, спокойно ще изминете 80 километра само днес. Карайки бензинова кола, при среден разход от 8 - 9 л/100 км в града сумата, която отделяте всеки ден за това удоволствие, е приблизително 15 лева. Същото нещо с електрическа кола може да ви струва под 3 лв. Ако зареждате електромобила си у дома, на нощна тарифа на тока, цифрите ще станат още по-пренебрежими. На годишна база разликите са хиляди левове.

Тези сметки са много груби, а и малко хора живеят точно по този начин. Все пак това е насока и вероятно вече прехвърляте числа в главата си. Ако изминавате 10 000 или 20 000 км на година, определено бих ви посъветвал да вкарате калкулатора в употреба и ще разберете, че разликата не е малка. И цяла седмица да ви е нужна, за да изминете 100 км, това пак ще ви струва 5 пъти по-малко.

Въпреки че вече говорихме за това, трябва да споменем отново наличието на зарядни станции и по-точно липсата на достатъчно такива. Общинските са няколко десетки, но изграждането на частни станции не спира и вече има около 100 броя в цялата страна. Има сайтове и мобилни приложения, с които можете да локализирате зарядна станция бързо и лесно. Имайте предвид, че там токът не е евтин. Цените за зареждане започват от 3 стотинки на минута, но при бързозарядните станции достигат над 70 стотинки на минута. Ако изминавате по-голямо разстояние наведнъж и спрете за бързо зареждане, вероятно ще похарчите повече за това пътуване, отколкото ако тръгнете с бензинова кола.

Така че все още не бих казал, че дългото извънградското пътуване с електрически автомобил е постижима мисия или по-точно рентабилно решение. Но все пак е важно да се работи по въпроса и да имаме възможности.

По света вече има и мобилни зарядни станции, които очакваме да бъдат разпространени и у нас. С тях няма да имате нужда от пътна помощ, ако останете без заряд в батериите някъде на пътя.

Задължителните разходи

Всички сме чували как стоят нещата в напредналите държави като Норвегия, Швеция, Холандия и дори наглед не толкова напредналите като Албания и Румъния. Гражданите на тези държави получават сериозни облекчения, ако искат да си купят електромобил. Но как стоят нещата в България?

Започваме с местния данък. Ако имате 15-годишна кола с под 100 к.с. мощност, вероятно дори не забелязвате, че плащате данък, защото стойността е 20 - 30 лв. на година. Но когато избирате нова кола, везните могат да бъдат наклонени към електромобил, защото те са освободени от местен данък. Чисто нова кола с двигател с вътрешно горене и мощност около 150 к.с. ще ви струва около 500 лв. годишно за данък. Ако притежавате електромобил, всичко, което трябва да направите, е да попълните декларация, която сочи, че е настъпило обстоятелство, водещо до данъчно облекчение.

Знаем за още едно облекчение и въпреки че не е толкова сериозно, трябва да го споменем. При електромобилите е намалена екотаксата при регистрация. Това е еднократно облекчение от 50 - 60 лв. спрямо автомобилите с конвенционални мотори. Освен това и електромобилите могат да се зареждат безплатно на общинските зарядни станции, колкото и малко да са те.

Електрическите коли също така са облекчени от плащане на синя и зелена зона в по-големите градове. Годишният стикер за паркиране, ако живеете в центъра на столицата, струва 150 лв.Но това е само ако живеете в центъра по документи, а и стикерът позволява паркиране само около дома ви. Ако работите в централната част на София или Пловдив и искате да ползвате автомобила си, ще трябва да търсите паркинг. Абонаментите за платен паркинг лесно могатда достигнат 1000 лв. на година. Така, ако имате електрическа кола, ще си спестите още един сериозен разход.

Какво още може да се направи за нас?

Вероятно няма да има две мнения, че най-големият проблем за масовия потребител в България е първоначалната цена, която трябва да плати за електромобил. Ето защо най-значимо би било, ако държавата ни последва примера на западните страни и въведе директна субсидия за всеки потребител, който иска да си закупи електрическа кола.

Проектът е въведен в много други държави, но България все още чака. Многократно са предлагани цифри за директна субсидия, но министерствата все още не включват това в бюджета си. Има предложения за освобождаване от ДДС, което е 20% надолу от цената. Това предложение към момента също е пренебрегнато от съответните органи.

Надяваме се, че колкото по-голямо търсене има и колкото повече въпроси от различни страни се появяват, толкова по-бързо ще видим резултат. Държавата вече осъществи проект за общинската администрация, като отпусна близо 2 млн. лева за електромобили и хибриди, които да се използват за служебни цели. Това ни навежда на мисълта, че сме на прав път и скоро може да има помощ и за обикновените граждани.

На кого му трябва електромобил?

Най-обобщено групите потребители за този тип коли са две. Тези, които искат да направят придвижването си по-евтино, и тези, които искат да направят атмосферата по-чиста.

За първите ще кажа, че определено има такава възможност. Все още първоначалната инвестиция е доста висока и ще трябва да почакате няколко години, докато можете да кажете, че сте спестили пари. Но ако изминавате няколко десетки хиляди километра годишно и имате удобно място за зареждане, може и много по-скоро да сте на плюс.

За вторите ще кажа също, че са на прав път с електрическа кола. Е, най-голямо ще е влияниетоза най-близко заобикалящата ни среда. Няма да задавяме хората по тротоарите и стените в гаража ни няма да са черни, но докато електричеството се добива от въглища, планетата няма да бъде спасена. Нивата на замърсяване са обект на друга тема.

И така, освен как работят самите технологии и колко струва един електромобил, вече знаете и какво можете да очаквате след първоначалната покупка. Не забравяйте трудностите, които ще срещнете със зареждането, но пресметнете разходите си на изминат километър с бензиновата кола и тези с електрическа и със сигурност ще има разлика. Решението остава за всеки потребител и това, какво иска той от заобикалящата го среда.

Ако изминавате по 10 км на ден, вероятно няма да дочакате да се изплати инвестицията ви за електромобил и за вас има по-удачни решения. Но ако пътувате 5 пъти повече или разходът на гориво скача, заради големите задръствания, може би ще спестите доста дори и без големи облекчения от държавата. Такива все пак ще се появят рано или късно, а и цените на електромобилите и консумативите им ще падат. Но пък за да стане това, технологиите трябва да се развиват. А за да се развиват, трябват постъпления.

Източник: hicomm.bg