Закъсняла или не, зимата вече е на прага - което означава, че идва времето и за смяна на гумите. Или поне за един по-обстоен преглед при онези шофьори, които са заложили на всесезонните гуми.
Дори и в простото напомпване на зимните гуми има някои нюанси, които, ако не им се обърне внимание, могат да доведат до предсрочното износване на гумите, да повишат разхода на гориво и да влошат пътното поведение на автомобила ви. Ето девет точки, за които трябва да се внимава, представени от GlasNews.
Гумаджиите често помпат "на две"
Много гумаджии помпат зимните гуми до т. нар. средно налягане (както се казва, „на две“). Но невинаги то съвпада с това, което е посочено в инструкциите за автомобила. Поради това гумите се износват неравномерно и разходът на гориво се увеличава.
Дори за една и съща кола налягането може да е различно в зависимост от модификацията и размерите на гумите. Например за Mercedes W204 необходимото налягане при 17-цолови джанти е 2.2 бара, а при 16-цолови – 2.5 бара.
Различно налягане за предните и задните
Някои автомобили имат различно налягане в предните и задните гуми. Например кросоувърът Nissan X-Trail T31 има съответно 2.3 и 2.1 бара препоръчително налягане в предни и задни гуми. Информацията за налягането в гумите обикновено може да бъде намерена на табелка върху колоната на шофьорската врата или на капака на резервоара за гориво.
Компресорите помпат горещ въздух
През сезона на преобуването, който вече започна у нас, гумаджийниците работят на максимален капацитет. Компресорът, с който се помпат гумите, почти не се изключва и затова духа горещ въздух. И дори ако налягането в гумите е настроено правилно, след няколко часа (когато гумите изстинат) то ще стане по-ниско от нормалното. Затова е по-добре да проверите отново налягането на следващия ден.
Проверяваме преди пътуването
Това е единственият правилен начин за проверка на налягането в гумите. Но при студени гуми е препоръчително налягането да е с 0.1 бара по-ниско от предписаното от производителя, защото, когато гумите се загреят, и въздухът в тях също се нагрява, което означава, че налягането ще се увеличи.
Търсене на течове
Ако имате един комплект джанти и "въртите" на тях гумите два пъти годишно, следете по-често налягането, особено в първите дни. Многократното преобуване поврежда гумите. Вероятността от изтичане на въздух на контактната площ на гумата и джантата се увеличава.
Като се вземе предвид температурата
В България обикновено сменяме гумите при температури над нулата. Но се предполага, че с навлизане на по-студени атмосферни фронтове налягането ще се променя. За всеки 10°C понижение на температурата, налягането пада с 0.1 бара. Можете да проверите това с помощта на манометър и да компенсирате.
Проверка на устройството
Най-лесният начин да напомпате недостатъчно или прекалено гумите е да използвате неточен манометър. Инструментите с форма на показалец и писалка с плъзгаща се „пръчка“ често дават грешки, които само нарастват с употребата. Както показват нашите изследвания, цифровите манометри са най-точни. Манометърът, вграден в евтин компресор, също често дава големи грешки.
Не бъркайте паунд с килограм
Има две системи за измерване на налягането в гумите. На много стрелкови манометри първо се отбелязва скалата psi (фунтове на квадратен инч), а след това баровете или kg/cm2, които сме приели у нас за измервателна единица. А на цифровите манометри при включване първо се появяват стойностите на psi. Еднакви числени стойности в psi и барове съответстват на различни налягания. Например 2.5 бара е 36.3 psi, пише automedia.
Не забравяйте за резервната гума
Преди зимния сезон не забравяйте да проверите налягането в петото колело. По-добре е да е в напомпано състояние. Ще се тревожите по-малко при смяната на спукана гума. И следователно няма да мръзнете толкова много, ако тя се наложи! Естествено, това не важи за собствениците на някои съвременни автомобили, които идват без резервна гума. За тях остава удоволствието да позвънят на пътна помощ.