Дебатът около замяната на дизелови и бензинови автомобили с електрически се разгаря с пълна сила. По темата има оживени спорове. Ето мнението на Светослав Бенчев, експерт от Българската петролна и газова асоциация, цитиран от Блиц:
Въпросът за електромобилите е стар, колкото самото им създаване. Още в началото на века те са смятани за бъдещето на придвижването или поне, докато не сe развива двигателят с вътрешно горене. Към постиженията им следва да се отбележи и че първият автомобил в света, а именно „Вечно Недоволната“, постигнал през 1899г. скорост от 100 км/ч, е бил белгийско превозно средство на акумулатори.
Електромобилите си остават и „вечните надежди“ за намаляване на зависимостта от петрола по време на петролните кризи през 70-те и 80-те години на ХХ век. Истинският попътен вятър в развитието им обаче задухва след високите цени на петрола в последните години в комбинация с екологични лозунги за намаляване на СО2 емисиите, основен фактор за т.нар. глобално затопляне. Или може би по-точния термин е климатични промени.
Електромобилът бързо започва да се смята за по-чиста алтернатива на конвенционалните превозни средства, тъй като според еколози той не излъчва СО2 емисии. Често, но съвсем грешно, той е наричан и „беземисионно превозно средство“. Европейският съюз и особено държавите-членки с автомобилна индустрия виждат в него идеална възможност за запазване на индустриалното производство в променящата се обстановка и бързо се правят промени в регулациите, както на местно, така и на европейско ниво за финансова и административна подкрепа на този тип производство.
Тази политика дава резултат и голяма част от международните автомобилни компании започват да предлагат на пазара електромобили. Американският производител „Тесла“ също се включва в надпреварата с мощни и елегантни модели. Експертът Светослав Бенчев Дотук всичко обещава добро бъдеще на този тип мобилност, но всъщност ситуацията е доста противоречива. На първо място нека започнем с екологичния компонент, който се оказва и водещ за развитието на електромобилите. Често се казва, че те са „чисти“ и не спомагат за засилване на климатичните промени.
Всъщност това не отговаря на истината. Производството на един електромобил, т.е. още преди той да започне да се движи, отделя с 20% повече парникови емисии в сравнение с един конвенционален. При моделите на Тесла, изискващи по-мощни акумулатори, този процент достига 60%, показват проучвания на Мичиганския университет, потвърдени и от анализ на Шведския институт за изследване на околната среда. Така още преди да слезе от поточната линия Модел Х, например, е изхвърлил в атмосферата СО2 емисии равняващи се на 8 години средна експлоатация на един бензинов двигател от среден клас. Още повече електромобилът се нуждае от енергия за своето движение и тя се произвежда от електроцентрали.
В България, такъв е и случая в повечето държави от ЕС, над 50% от електроенергията се произвежда от суровина, която е карбоново базирана, т.е. изхвърля голямо количество СО2 емисии. Едва 16% от енергията се произвежда от възобновяеми източници. В този смисъл енергията, с която зареждаме електромобила от контакта, по нищо не се различава, а дори надвишава замърсяването от конвенционалния автомобил. Още повече ЕС скоро ще приеме още по-стриктни мерки за двигателите с вътрешно горене по отношение на разхода им и емисионното замърсяване, които свеждат до още по-ниски стойности СО2 емисиите от бензинови и дизелови горива. Така след 2-3 години емисиите и при двежение от обикновените автомобили ще се много по-ниски от тези на електромобилите.
Стигаме и до двата основни фактора за отхвърлянето на електромобилите като сериозна опция за промяна в транспорта. А именно цената и пробегът. Пробегът е и гордиевият възел на тази индустрия. Особено с оглед хвалебствените слова за екологичните й предимства. Всяко увеличение на изминатото разстояние с едно зареждане на акумулатора означава увеличение на производствените му емисии СО2, както и по-сериозни проблеми при рециклирането на батерията след извеждането й от експлоатация. Именно и последното ще представлява бъдещ сериозен проблем особено след решението на Китай да спре да бъде глобално депо за отпадъците на индустриализирания свят.
Също така производството на по-мощни акумулатори ще се сблъска и с наличността на суровини за производството им, сред които са множество ценни и редки вещества (литий, кобалт, графит, никел и др.), често добивани при лоши работни условия и на цената на сериозно замърсяване на околната среда. Цената, разбира се, е фактор, който също не трябва да бъде подценяван. Към настоящия момент електромобилите, дори след като прибавим и екологичния бонус, който някои държави дават за покупката им, са между 3 и 5 пъти по-скъпи от конвеционалните автомобили.
Съвсем естествено доста често бива пропускан факта, че след няколко години експлоатация е необходимо да бъде подменен акумулатора, чиято стойност е почти колкото половината от цената на превозното средство или два автомобила нисък клас оборудвани с двигатели с вътрешно горене. Отделно се заплаща и стойността на електрическата енергия, която пък от няколко години, освен покъпването, се характеризира и с въвеждане на акциз върху нея. Засега той е минимален, но в бъдеще е напълно възможно той да стане сериозен инструмент за повишаване на енергийната ефективност. А както знаем, често спазването на една регулация минава през джобовете на данъкоплатците.
Политическата обстановка също не предвещава добро бъдеще за електромобилите. Последните събития, както в световен мащаб, така и на европейско ниво напомнят, че чисто екологичните мерки, които водят до разходи и безработица и най-общо казано до девиз тип „трябва да платим цената“ не отговарят на реалността. Президентът на САЩ Доналд Тръмп намали административната тежест при добива на петрол и въглища, като това бе и част от предизборната му кампания, подкрепена от множество американци, особено от индустриалните щати.
В Европейския съюз, въпреки желанието на администрацията в Брюксел, опазването на околната среда отстъпва като приоритет пред много по-конкретни въпроси като нелегалната емиграция, проблеми с бежанските потоци, запазване на индустриалното производство, бъдещето на икономиката на държавите-членки. Това се подкрепя и от избора на самите европейци като в много държави т.нар. „популисти“ или „крайно десни“ печелят забележителни за последните десетилетия резултати на национални и европейски избори.
В този смисъл екологичните проблеми още повече и като нещо неосезаемо не се нареждат като сериозна тема пред европейските граждани, въпреки чисто лобистките интереси на мултинационалните екологични сдружения и групи за натиск. Екологичните проблеми следва да бъдат погледнати под по-реалистичен ъгъл, особено с оглед на факта, че електромобилността не може да отговори въобще на проблемите при превоза на тежки товари и в морския сектор.
Бъдещето би следвало да бъде съсредоточено в по-ефективно и ниско емисионни двигатели с вътрешно горене, може би подпомагани и от електрически модули в хибридни двигатели. Поне в близките няколко десетилетия няма да има алтернатива на конвенционалните горива, която да предостави реалистични планове за развитие. Подпомагани и от биогоривата, течните нефтопродукти все още имат добро бъдеще пред себе си и колкото по-скоро и на политическо ниво се приеме този факт, толкова по-бързо ще могат да се вземат реални и адекватни мерки за опазване на околната среда без това да подкопава икономическото или социално развитие на държавите.
Още от категорията
Виж всички
Спират производството на дългогодишен модел на Ford
Какво да направим, ако колата не запали в студено утро?
Зимни гуми - как да ги изберем и какво да избягваме
Акценти
Виж всички
Прекъснаха заседанието и разпита на Дебора, станало й лошо
Окончателно: Връщат кучето Мауси на собственика му