Двама шофьори на ден минават на електрически автомобили, показва статистика на КАТ за регистрираните превозни средства у нас. Само за ноември и декември 2018 г. 83-ма българи са минали на ток, а . Увеличението за година е било с цели 68,5%, като през последния месец на 2017 г. броят им е бил 1097.
710 автомобила на ток са регистрирали българите в страната, показват данни до началото на януари 2019 г. Статистиката показва, че са регистрирани и 77 камиона, 23 автобуса и 3 електрокара, които се задвижват с електричество. Освен тях са регистрирани и 786 мотоциклета на ток, 125 АТВ-та, 4 триколки.
При хибридите броят е по-висок, като последните данни показват, че 5355 българи са избрали plug-in автомобили с бензин и ел. двигател, докато броят на дизеловите е 223.
Към днешна дата България може да се похвали със 131 станции за зареждане на електромобили с ускорен и бърз заряд. Една част от тях са безплатни, като вече започват да се монтират уреди за заряд и на бензиностанции в страната.
"Броят на зарядните станции у нас ще се увеличи с над 50% до края на 2019 г. и може да очакваме още 70 нови уреда", заяви за в. "Труд" Илия Левков, председател на УС на Национална браншова организация за електрическа мобилност (ИКЕМ).
"Ако решим да пътуваме с кола на ток в Европа, гарантирано зареждане може да се осигури само при условие, че се абонираме за такава услуга към определен оператор на зарядна инфраструктура", уточни Левков.
Относно серийното производство на коли на ток той смята, че в България може да се сглобяват електромобили, но да се произвеждат е доста амбициозна цел, която и ние от организацията искаме да се случи. Страната ни може да се похвали с няколко проекта за електрически автомобили. Един от тях е на китайската компания Cenntro, която ще сглобява мини електрически камиони в "Тракия икономическа зона", а другият е прототип на първия български електромобил, изработен от русенската компания Sin Cars.
В България вече се вкарват и електромобили втора ръка, стана ясно от думите на Илия Левков. Търговецът ги сервизира и дава гаранция за състоянието им.
Броим от 7 до 160 хиляди евро
От 6950 евро започват цените на електромобилите в Европа. Такава е цената на двуместното Рено Туизи с пробег от 80 км с едно зареждане. "Смарт" също се нарежда в началото на класацията с няколко модела, които струват около 22 хиляди евро, но вече са с четири места.
"Киа" и "Хюндай" също се нареждат с по-бюджетни варианти от около 30 хил. евро.
От 80 хил. евро започват моделите на "Мерцедес", докато "Тесла" може да се открие от 50 до 160 хиляди евро. Порше също се нарежда в края на класацията с модел за 100 хиляди евро. "БМВ" залага на бюджет от около 40 хиляди евро.
В топ 10 най-продаваните модели за 2018 г. на първо място e "Нисан LEAF", следват го "Рено ZOE", "Фолксваген", "БМВ i3", "Тесла Модел S", "Смарт" (с две места), "Тесла МоделX", "Хюндай Ioniq", "Киа Соул" и "Смарт" (с четири места). Френско-японската група "Рено – Нисан – Мицубиши" е с най-голям пазарен дял от 40%.
За момента у нас е налично само финансиране за купуване на електрически и хибридни коли от държавни и общински организации и предприятия. Размерът на помощта е 10 хил. лв. за хибрид, 20 хил. за електромобил, 30 хил. за електрически ван със 7+1 или 6+1 места и до 40 хил. лв. за електрически автобуси.
Източник: Dnes.bg