Чип тунинги, модификации, спортни генерации, премахване на ДПФ и ЕГР клапани. Всичко това е добре познато на спортните ентусиасти и се извършва на множество места в Пловдив и региона. Модификациите по автомобилите стават все по-популярно и е публична тайна, че поне 50% от колите по улиците на Пловдив са претърпели дори и минимални леки подобрения.

Чип тунингът, премахването на DPF (филтър за твърди частици) и EGR (система за рециркулация на отработените газове) клапана са популярни модификации сред автомобилните ентусиасти, които търсят да подобрят предимно производителността на своите превозни средства. Въпреки че тези практики могат да доведат до значителни подобрения в мощността и ефективността на двигателя, те също така носят със себе си редица потенциални рискове и правни последствия.

До колко обаче тези неща помагат на автомобилите, и до колко вредят не само на самите тях, но и на всички  около тях?

Чип тунинг

Чип тунингът представлява процес на модифициране на софтуера на автомобила с цел оптимизиране на работата на двигателя. Това обикновено включва промяна на картите за гориво и запалване, за да се постигнат по-добри характеристики на мощността и въртящия момент.

Предимства на чип тунинга:

  1. Увеличена мощност: Чип тунингът може да увеличи мощността на двигателя с до 20-30%, в зависимост от автомобила и конкретните настройки.
  2. Подобрена горивна ефективност: При правилно настройване, чип тунингът може да подобри горивната ефективност, особено при дизелови двигатели.
  3. По-добра реакция на газта: Промените в софтуера могат да доведат до по-бърза и гладка реакция на педала на газта.

Рискове и недостатъци:

  1. Загуба на гаранция: Много производители анулират гаранцията на автомобила, ако бъде установено, че е извършен чип тунинг.
  2. Повишено износване на двигателя: Неправилно настроен чип тунинг може да доведе до повишено износване на двигателя и други компоненти.
  3. Законодателни проблеми: В някои държави чип тунингът е забранен или строго регулиран.

Премахване на DPF

DPF (филтър за твърди частици) е устройство, предназначено да улавя и съхранява сажди и други твърди частици от изгорелите газове на дизеловите двигатели.

Причини за премахване на DPF:

  1. Повишена мощност: Премахването на DPF може да доведе до увеличаване на мощността и подобряване на потока на изгорелите газове.
  2. Намалени разходи за поддръжка: DPF филтрите могат да се запушат и да изискват скъпа подмяна или почистване.

Рискове и недостатъци:

  1. Законодателни ограничения: Премахването на DPF е незаконно в много държави и може да доведе до сериозни глоби.
  2. Увеличено замърсяване: Без DPF, дизеловите двигатели изпускат повече вредни частици в атмосферата, което е вредно за околната среда и общественото здраве.

Премахване на EGR клапан

EGR (система за рециркулация на отработените газове) клапанът намалява емисиите на азотни оксиди (NOx), като връща част от отработените газове обратно в цилиндрите на двигателя.

Причини за премахване на EGR клапан:

  1. Повишена мощност: Премахването на EGR може да доведе до подобряване на мощността и ефективността на двигателя.
  2. Намалени проблеми с натрупване на сажди: EGR системата може да причини натрупване на сажди в двигателя, което води до намалена производителност и повишени разходи за поддръжка.

Рискове и недостатъци:

  1. Законодателни ограничения: Подобно на DPF, премахването на EGR клапан е незаконно в много държави и може да доведе до глоби и проблеми при технически прегледи.
  2. Повишени емисии на NOx: Без EGR система, емисиите на азотни оксиди се увеличават, което е вредно за околната среда.

Като заключение можем да кажем, че Чип тунингът, премахването на DPF и EGR клапанът могат да предоставят значителни подобрения в производителността на автомобила, но също така носят със себе си редица рискове и правни последствия. Преди да се предприемат такива модификации, е важно да се разгледат всички аспекти и да се консултират със специалисти в областта. Важно е също така да се има предвид, че повечето от тези модификации са незаконни и могат да доведат до сериозни санкции.

След серия от сигнали до медията ни, че все повече автомобили нарушават спокойствието в тъмната част на денонощието с модифицирани автомобили и замърсяват въздуха, заради изпускане на огромни количества сажди, от TrafficNews се обърнахме към Пловдивската полиция, за да разберем следят ли се колите за модификации и налагат ли се глоби на сервизите извършващи тази дейност.

Оказа се, че от началото на 2024 година на територията на ОДМВР - Пловдив са установени 3 случая на управление на МПС с липсващи шумозаглушителни устройства.

В изпълнение на контролната си дейност на пътя полицейските служители следят и за техническото състояние на управляваните от водачите моторни превозни средства. Част от проверките са свързани с наличието и изправността на системите за обработване на изгорелите газове и нива на шум и по възможност се извършават съвместно с представители на Община Пловдив, РЗИ, Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ и други компетентни институции", се казва в отговора на МВР.

В Закона за движение по пътищата е предвидено налагане на глоба в размер на 200 лв и прилагане на принудителна административна мярка по чл. 171, т. 2, б „а“ за спиране на движение на МПС до отстраняване на констатирана техническа неизправност, направени изменения в конструкцията без съответното разрешение, съдържание на вредни вещества в изгорелите газове или шум над установените норми”, допълват от Пловдивската полиция.

Контролът и санкциите за обекти, предлагащи годишни технически прегледи, се налагат от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация. 

Санкции на автосервизи, които извършват модифициране на автомобили в нарушение на действащата нормативна уредба, се налагат от други държавни структури.

Интересното е, че само ако харесаме няколко страници или групи за автомобили във фейсбук започват веднага да ни атакуват спонсорирани реклами за различни видове модификации по автомобилите. Тоест, освен че сервизите не се страхуват да извършват подобни интервенции, те дори свободно рекламират тази си „незаконна” дейност.