Дъждът вали и не спира почти в цялата страна, пътните настилки са мокри и хлъзгави, а още по-лошото е, че дъждовното време създава условия за аквапланинг. Много от нас са го изпитвали на гърба си и в такава ситуация е изключително важно да знаете как да реагирате.
Какво е всъщност аквапланинг? Когато гумата не може да измести достатъчно вода от пътя в момента на контакт с настилката при движение, автомобилът се издига в различна степен. Това невинаги е толкова забележимо, но в много случаи започва неконтролируемо да се пързаля (ефект шейна) и става неуправляем за водача. Ако скоростта е голяма, при навлизане в локва гумата започва да „плува“ върху този участък.
Това може да се случи при висока скорост, но също така и при по-ниска, когато гумите не са подходящите за сезона, не притежават нужния протектор, имат износвания, не са достатъчно или пък са прекомерно надути. Влияние имат и други фактори, като окачването на автомобила, неспазването на правилата за навлизане в завои и преминаване през рискови участъци. Дори и с добри гуми опасността от аквапланинг е реална, но износените гуми правят аквапланирането почти неизбежно.
Зимните гуми се представят дори по-лошо при такива условия. В града на по-големите булеварди, където шофьорите си позволяват да вдигат съответно над разрешената скорост за движение от 50 км, рискът при голям дъжд или обилно наводнено платно за аквапланинг е много висок.
При аквапланинг е налице ситуация на сериозна опасност - както за пътниците в автомобила, така и за останалите участници в движението.
Как да реагираме при аквапланинг?
Ако това се случи, на първо място запазете самообладание! Знайте, че обикновено ефектът трае, докато преминете през мокрия участък и скоростта намалее. Много важно е да се реагира правилно, за да се избегнат фатални последствия. По време на аквапланинг НЕ натискайте спирачката и НЕ подавайте газ - така бихте затруднили и забавили овладяването на автомобила.
Избягвайте резки движения с волана, драстична смяна на посоки и не правете опити за рязко спиране и смяна на предавки. Помнете, че в този момент се движите по инерция от скоростта и тежестта на автомобила. Ако излизайки от аквапланинг предните колелета са под ъгъл, моментът, в който отново правят сцепление с настилката, може да е критичен и да предизвика неочаквана промяна на посока, завъртане или дори преобръщане. Затова дръжте волана изправен, ако колата е с ръчни скорости, натиснете съединителя и маневрирайте с плавни движения, като се стараете да преминете през аквапланинга по възможно най-права линия.
Когато само едното колело попадне във водата, съпротивлението на движение се увеличава моментално. В резултат скоростта намалява рязко като при удар и водачът пуска волана. Дръжте кормилото здраво с двете ръце в положение 10-2 или 9-3 по часовниковите стрелки, за да предотвратите завъртането на превозното средство.
Разбира се, рискът от аквапланинг може да се намали. Ето няколко съвета, които няма да са ви излишни. Проверявайте редовно дълбочината на протектора (грайфера) на вашите гуми. Колкото е по-дълбок, толкова повече вода ще може да отблъсква гумата. Препоръчителната дълбочина на протектора за летни гуми е 3 мм.
Проверявайте редовно налягането в гумите. Намаленото налягане с повече от 30% създава риск от аквапланинг. Поддържайте оптималното ниво.
Намалете скоростта. Колкото по-бавно преминавате през локва или мокър участък от пътя, толкова по-лесно ще овладеете автомобила при извънредна ситуация.
Коригирайте посоката с къси завъртания на волана до връщане в начално положение. Така при излизане от локвата колелата ще са насочени правилно.
Прекратете аквапланинга, като отпуснете педала на газта. Съпротивлението на водата и спирачното действие на двигателя ще намалят бързо скоростта.