Германците не искат да бързат с електрическата мобилност! Според проведено наскоро проучване на Civey, съвсем малка част от собствениците на бензинови или дизелови автомобили искат да преминат към електрически. За да бъде променена тази тенденция, производителите на електромобили ще трябва да предложат на клиентите си по-добри и преди всичко – по-евтини модели.
Несъответствието между амбициозния план на германското правителството в рамките на седем години (т.е. до 2030 г.) по пътищата на страната да се движат най-малко 15 милиона електромобила и това, което купувачите на автомобили искат, е огромно. Представително проучване на Civey, направено по поръчка на Automobilwoche, показва, че „73 процента от всички германци, които понастоящем карат бензинов или дизелов автомобил, искат да продължат да разчитат на ДВГ колкото се може по-дълго. Почти всеки десети шофьор (8 процента) не се чувства сигурен да премине към задвижване на ток. Това означава, че само малка част от водачите в Германия са готови да променят технологията на задвижване“, разкрива изданието. През втората половина на юли почти 2700 шофьори на дизелови или бензинови автомобили са взели участие в проучването.
Приблизително един на всеки десет (12 процента) е готов да мине на ток и да отхвърли твърдението, че ще кара автомобил двигател с вътрешно горене възможно най-дълго. Но с оглед на факта, че понастоящем в Германия има почти два милиона електромобила, броят на годишните продажби ще трябва да се удвои до 2030 г., ако правителството иска да изпълни своя седемгодишен план.
ова изглежда потвърждава феномена, познат в автомобилната индустрия като „Ефекта Хавана“. Известният критик на електрическите автомобили Фриц Индра разкри какво се крие зад това в интервю още през 2020 г.: „Клиентът не чувства никаква сигурност и ще направи най-логичното нещо – да продължи да кара автомобила, който притежава в момента. А той може да изкара без проблем 10, 20, 30, 40 години или дори повече – ако става въпрос за класически двигател с вътрешно горене. Цикълът за покупка на нов автомобил средно на 7-8 години ще бъде прекъснат, както стана по време на първата енергийна криза, защото клиентите ще задържат старите си автомобили“, смята Индра.
Предстои ли „Ефектът Хавана“ в Европа?
Докато до „Ефекта Хавана“ в комунистическа Куба се стигна просто защото хората нямаха избор – защото старите американски „шосейни крайцери“ трябваше да продължат да се движат в продължение на десетилетия поради липса на алтернативни нови автомобили, днес пред застъпниците на двигателите с вътрешно горене има много други възможности.
Да, от 2035 в ЕС продажбата на нови автомобили на бензин, дизел или газ, както и с хибридна система, ще бъде забранена – а много производители ще предлагат единствено електромобили доста преди това. Към момента все още на пазара можете да откриете голям брой нови модели от различни марки с икономични, екологични и модерни ДВГ, както и (сравнително) приличен брой предложения на пазара за употребявани МПС.
Според данните на КВА в момента най-карани в Германия са автомобилите на възраст между 5 и 9 години и 10- до 14-годишните. И тенденцията действително е насочена към задържане на автомобила за по-дълъг период. Така се оказва, че средната възраст на автомобилите в Германия е 9,8 години (според данни от 2021 г.), докато преди това е била 9,6 г. От TÜV също отчитат ръст в средната възраст на автомобилите.
Още от категорията
Ето кои са най-икономичните коли