В Англия се грижат за децата, а във Франция фокусът днес е върху джоба. В отговор на инфлацията, страната блокира цените на 5 000 основни продукта, използвани в ежедневието.

Търговци алармират, че френските потребители купуват все по-малко стоки от първа необходимост, заради високите разходи за живот. Във Франция вече се наблюдава нов вид инфлация, която “маскира” реалното увеличение на цената на даден продукт (или която заблуждава клиента). 

През седмицата френският финансов министър обяви, че е постигнал договорка с търговци на дребно и производители на храни да намалят или замразят цените на 5000 продукта от януари 2024 г, съобщава Нова  ТВ. 

Оказва се обаче, че международни гиганти в хранително-вкусовата промишленост са отказали да участват в споразумението.

Същите се хвалят, че са понижили или запазили цените, докато, всъщност се оказва, че просто са намалили теглото на определени продукти, за да няма видима промяна в крайната цена.

Това специалисти наричат свиваща се инфлация, а финансовият министър определи като “измамна практика”, която трябва да спре.

Продуктите, чиито цени се понижават, съставляват една четвърт от артикулите в супермаркет. Търговците, които не прехвърлят намаленията от доставчиците на своите клиенти ще бъдат санкционирани.

„Удвояваме броя на продуктите, чиито цени няма да се повишават или чиито цени ще намаляват. Става дума за общо 5000 продукта“, съобщи финансовият министър.

Льо Мер разкритикува международни компании за това, че не полагат усилия, за да помагат на френските потребители.

Често, покачването на цената се “маскира” с редуциране на грамажа, което клиентът не забелязва.

Редуцирането на теглото понякога се свежда само до няколко грама. Като примерът с тази опаковка от четири сладоледа на популярна марка, която до сега е била 328 грама, а вече ще е 300 грама, показва проверка на водеща френска медия. Цената на килограм се увеличава с 23 процента.

Практиката е добре позната в света на потреблението като свиваща се инфлация.

Повишенията на цената на килограм понякога надхвърлят 100%, без потребителят да го осъзнава. Въпреки, че скритото увеличение не е незаконно, ако новото тегло е посочено на опаковката, потребителски огранизации обвиняват търговци, че подвеждат клиента, който не винаги проверява теглото на това, което купува.

Данните от август показват, че инфлацията при храните в страната намалява, но все още е два пъти по-висока от общата инфлация.