В дните, след покупката на Twitter от Илон Мъск на 27 октомври потвърдена от неговия туит, в който се казваше, че „птицата е освободена“, много потребители на Twitter заплашиха да напуснат, недоволни от новото ръководство.

Фирмата Bot Sentinel, която проследява неавтентичното поведение в Twitter чрез анализиране на повече от 3,1 милиона акаунта и тяхната активност ежедневно, смята, че около 877 000 акаунта са били деактивирани и още 497 000 са били спрени между 27 октомври и 1 ноември. Това е два пъти повече от обичайния брой.

„Наблюдавахме нарастване на броя на хора, които деактивират своите акаунти, както и терминирането на такива от страна на Twitter“, казва Кристофър Бузи, основател на Bot Sentinel.

От 27 октомври до 1 ноември Bot Sentinel установи, че 11 535 акаунта, които те наблюдават, са били деактивирани – което означава, че някой е избрал да закрие акаунт. Други 6824 са били терминирани, което се случва, когато Twitter терминира акаунти за неактивност, неавтентичност или нарушение на правилата на сайта. Това е приблизително 0,59% от акаунтите, които Bot Sentinel следи. В седмицата преди Мъск да купи Twitter, само 5958 акаунта бяха деактивирани или спрени, което предполага 208% увеличение на загубите на акаунти в дните след покупката.

„Ние вярваме, че ръстът на деактивации на акаунти е в знак на протест към скорошното придобиване на Twitter от Мъск.” казва Бузи, посочвайки ръста на негодувание в постовете на потребителите.

Маноел Рибейро, академик в EPFL Лозана в Швейцария, който изучава нишови интернет общности е съгласен - „Изглежда наистина има опит от мнозина да мигрират към други платформи, като Mastodon например.“, казва той.

Бузи вярва, че увеличаването на броя на деактивации на акаунти се дължи отчасти на „омразна реч” (hate speech) от част от потребителската база, която тества какво може и какво не може да се публикува на платформата, когато е под контрола на Мъск.

„Също така вярваме, че увеличаването на деактивациите е от това, че Twitter предприема действия срещу акаунти, които умишлено нарушават правилата на Twitter, с цел да тестват границите на „свободата на словото“, казва той. Не е известно каква част от акаунтите спрени от Twitter са оценени като неавтентични (т.е. ботове), за разлика от нарушаващите правилата на платформата за приемлива реч.

Отделен анализ на изследователската група ”Network Contagion Research Institute” показва, че използването на расистки изказвания в Twitter се е увеличило с почти 500% за 12 часа след като сделката за Twitter е била финализирана. Едновременно с това различни примери за „copypasta“ (блокове от текст, копирани и поставени в публикации, популярни сред потребителите на форуми като 4chan) се публикуват безнаказано.

Само 15 души от екипа на Twitter към момента имат права да премахват публикации, според Bloomberg; обикновено стотици служители имат тази отговорност.

Йоел Рот, ръководител на отдела за безопасност и цялостност на Twitter, написа в платформата, че този ход е планиран като част от корпоративния преход, за да се „намалят възможностите за вътрешни рискове“. Платформата също има автоматизирани инструменти за модериране, които работят паралелно с хора..

За Савас Зането, асистент в Делфтския технологичен университет и основен член на „iDRAMA Lab”, мултиинституционална изследователска група, която анализира маргинални онлайн общности заяви:

„Мисля, че това е първата индикация за масово напускане от платформата“, казва той. „Вярвам, че когато „новият” Twitter започне да въвежда промени ще има допълнителни вълни от напускащи потребители.”

След  покупката на Twitter, Мъск предприе бързи действия, като уволни предишния й шеф и други висши служители, като рекламният ръководител на Twitter, Сара Персонет, написа във вторник в Туитър, че е напуснала поста си.

Twitter също планира да таксува $8 на месец за своята „Blue” услуга, която включва търсената значка "потвърден", като по този начин се стреми да увеличи абонаментите, да намали троловете и фалшивите акаунти, и да направи социалната медийна мрежа по-малко зависима от реклами.

„Сегашната система на лордове и селяни в Twitter за това кой има или няма синя отметка е глупост. Власт за хората! Синьо за $8/месец“, каза Мъск в публикация, добавяйки, че цената ще бъде коригирана  „пропорционално на покупателната способност на отделните държави“.

Във вторник Мъск съобщи, че абонатите със сини отметки ще получават приоритет при отговори, споменавания и търсения, ще могат да публикуват по-дълги видеоклипове и аудио в платформата, и ще са изложени на 50% по-малко онлайн реклами.

Повече от 80% от потребителите на Twitter, участвали в скорошна анкета, твърдят, че не биха платили за  „синята привилегия”. Около 10% са заявили, че са готови да плащат 5 долара на месец.

На фона на спекулациите, че Twitter може скоро да започне да таксува „сините” потребители с месечна такса от $20, авторът на бестселъри Стивън Кинг написа: „Ако това бъде въведено, аз си отивам като Enron“.

В допълнение, S&P Global Ratings понижи рейтинга на Twitter до B- поради „значително“ увеличение на дълга след придобиването.