Съставът на новата европейска комисия вече е ясен. Ясен е и българският ресор - Екатерина Захариева поема "Стартъпи, изследвания и иновации". Урсула фон дер Лайен срещна много препятствия при разпределянето на ресорите и при съставянето на Европейската комисия.

Новата Европейска комисия ще има шестима изпълнителни заместник-председатели - четири жени и двама мъже. Очаквано, най-големите държави в блока - Франция, Италия и Испания получиха заместник- председателско място и важни ресори. Франция и Испания - в областта на икономиката, а италианският комисар Рафаеле Фито от партията на Джорджа Мелони ще отговаря за кохезионната политика. От източноевропейските държави зам.-председателско място получи и Румъния, която в последния момент смени кандидата си с жена.

Урсула фон дер Лайен - председател на ЕК: “Шестима изпълнителни вицепрезиденти ще има в новата комисия: четири жени, двама мъже. Трима от държави-членки, присъединили се преди падането на Желязната завеса. И трима от държави-членки, които се присъединиха след обединението на Европа - от Балтийския регион, Северна Европа и Източна Европа. Министри и министър-председатели. Хора с различни биографии. Но всички с една обща цел – и тя е да направим Европа по-силна.”

Фон дер Лайен обяви и няколко нови ресора в следващата ЕК. За първи път ще има еврокомисар по отбраната - литовецът Андрюс Кубилюс. На фона на войната в Украйна, балтийските държави, известни с категоричната си полиция срещу Москва, получиха силни позиции в новата комисия в областта на външната политика и отбраната.

Хърватката Дубравка Шуица ще отговаря за Средиземноморието, а словенката Марта Кос - за разширяването. Енергетиката и жилищната политика ще бъдат на подчинението на датския еврокомисар Дан Йоргенсен. Важен ресор в новата ЕК получи Полша, която управлява бюджета на блока, а гръцкият еврокомисар ще отговаря за транспорта и туризма. Вътрешните работи и миграцията отиват в Австрия, от която се очаква по-строга политика в тази област. За България това може да означава допълнително забавяне на приемането в сухопътния Шенген. Австрия в момента е единствената държава, която е против това.