От февруари 2027 г. всички нови електрически превозни средства на пазарите в Европейския съюз ще трябва да имат свои собствени “паспорти на батериите”, доказващи произхода на суровините, които съдържат, колко съдържание е рециклирано и техния въглероден отпечатък през целия им жизнен цикъл, включително производство и транспорт.

Това е нов начин за документиране на “живота” на всяка батерия в колите - от произхода до окончателното рециклиране на всички компоненти. 

По този начин Европа иска да гарантира, че производството на електромобили се извършва отговорно и екологично, пише 24часа. 

Известно е, че материалите за батерии (литий, никел, кобалт) идват от години от мини в бедни страни със застрашени човешки права по време на производството им. Освен това не е ясно какъв е въглеродният отпечатък от самия процес на добив.

Паспортът на батерията съдържа уникален идентификационен номер за проследяване и актуализиране на информацията, както и статистическите данни за производителността и издръжливостта. Документът също така ще трябва да даде информация и за произхода на използваните материали и дали е използван възобновяем материал, както и за състава на батерията, включително суровини и опасни химикали.

Трябва да съдържа подробности за операциите и възможностите за ремонт, преустройство и демонтаж, както и за процесите на обработка и рециклиране, на които батериите може да бъдат подложени в края на живота си. Преди броени дни Volvo пусна първия паспорт за батерия за електрически автомобили, който записва произхода на суровините, компонентите, рециклираното съдържание и въглеродния отпечатък за своя нов електрически SUV - EX90, който вече се произвежда.

Паспортът е разработен от Volvo, която е собственост на китайската Geely, в партньорство с британския стартъп Circulor, който използва блокчейн технология за картографиране на веригите за доставки за компаниите, и отне повече от пет години за разработването му.

Ръководителят на глобалната устойчивост на Volvo Ванеса Бутани казва, че въвеждането на паспорта почти три години преди регулациите да влязат в сила, има за цел компанията да бъде максимално коректна с клиентите Производителят има за цел да сглобява само електрически автомобили до 2030 г. “Наистина е важно за нас да бъдем пионери и лидери”, казва Бутани.

EX90 току-що започна производство във фабриката на Volvo в Чарлстън, Южна Каролина (първият екземпляр е в цвят Denim Blue), и ще бъде доставен на клиенти в Европа и Северна Америка от втората половина на годината.

Собствениците на Volvo могат да получат достъп до опростена версия на паспорта, като използват QR кода от вътрешната страна на вратата на водача. Паспортът постепенно ще бъде въведен във всички модели на Volvo EV. Пълната версия на паспорта ще бъде изпратена на регулаторите. Той също така ще включва актуализирана информация за здравето на батерията, която е жизненоважна за оценката на стойността на употребяваните електромобили в продължение на 15 години и ще струва на Volvo около 10 евро на автомобил.

Системата на Circulor проследява материалите за батериите от мините до отделните автомобили, свързвайки производствените системи на доставчиците. Проверяват се месечните сметки за енергия на доставчиците – и колко от тяхната енергия идва от възобновяеми източници, за да се изчисли общият им въглероден отпечатък.

Паспортът също изисква промени в начина, по който Volvo проследява частите през своя производствен процес, за да разбере произхода на всяка част във всяко превозно средство.