Трудно е да се отрече, че тротинетките под наем вече са сред най-разпространените видове бърз градски транспорт в света.
През последните години те се превърнаха в обичайна гледка по улиците, като често са възхвалявани като ефективен и устойчив начин за придвижване.
Присъствието им обаче предизвика и призиви за по-строг контрол след увеличаването на броя на произшествията и оплакванията, че тротинетките предизвикват хаос по тротоарите и улиците, пише CNN.
По тази причина властите в австралийския град Мелбърн са решили да отидат още по-далеч, като забранят изцяло отдаването под наем на тротинетки. Основният посочен мотив е безопасността, след получени стотици оплаквания и доклади за произшествия.
Градският съвет на Мелбърн вече гласува за прекратяване на договорите с двамата оператори Lime и Neuron, като им даде 30-дневно предизвестие да премахнат превозните си средства.
„Това беше възможност да сложим край на хаоса по пешеходните пътеки на Мелбърн и да направим града ни отново безопасен“, съобщи кметът Никълъс Рийс. „През последните дни чух от жителите, търговците, гостите на Мелбърн, че буквално молят да сложим край на процеса, за да направим града ни отново безопасен“, допълни той.
Мелбърн започна краткотрайния си флирт с тротинетките през 2022 г., когато правителството на щата Виктория стартира 2-годишно изпитание, наричайки ги „достъпен, екологичен, икономически ефективен начин за движение“.
Според „доклада за пътуванията“ на града през последните години в Мелбърн са извършени средно 7 800 пътувания дневно с микромобилни превозни средства, включително 6 800 с тротинетки.
Междувременно, според изявление на правителството, публикувано този месец, процесът е помогнал за ограничаване на въглеродните емисии в града с над 400 тона през последните 2,5 години.
Но популярността на тази сравнително нова форма на транспорт е свързана и с увеличаване на произшествията и нараняванията. През декември 2023 г. Кралската болница в Мелбърн публикува доклад, в който се посочват 256 наранявания, свързани с е-скутери - включително една катастрофа с фатален край, и призовава града да подобри мерките за безопасност за ползвателите.
Често предлагани за наемане без лиценз, тротинетките могат да се движат с максимална скорост до 25 км/ч.
В сряда Джасинта Алън, премиер на щата Виктория, заяви, че държавата може да се намеси в отговор на решението на града, с което даде да се разбере, че това е един от дебатите, които няма да отшумят скоро.
Мелбърн не е единственият голям град, който предприема подобни мерки.
Париж, някога един от най-големите градове в Европа, в които се използват тротинетки, гласува забрана на отдаването под наем през 2023 г.
Копенхаген ги забрани през 2020 г., след което ги въведе отново през следващата година, но със строги правила.
Барселона ги забрани частично в историческите части на града от 2016 г. В Лондон частните електронни скутери остават незаконни за използване по обществените пътища, но от средата на 2021 г. се провеждат публични изпитания с трима оператори.
През 2022 г. градските власти в Рим бяха принудени да въведат нови правила, за да намалят въздействието им върху обществеността.
Въпросът за опазването на културното наследство също влезе в действие, след като двама американци бяха глобени с 800 долара за това, че са хвърлили тротинетките си по Испанските стълби, причинявайки щети на крехкия мрамор на стойност около 26 000 долара.
А този месец опасностите от смесването на алкохол и електронни скутери се появиха на първите страници на вестниците в Сеул, където к-поп мегазвездата Суга се извини, след като беше хваната да кара тротинетка под въздействието на алкохол.