
Десетки кораби с украинско зърно чакат от дни да влязат в румънското пристанище Сулина. Сулинският канал е най-удобния маршрут за корабите от украинските дунавски пристанища да стигнат Черно море. Украинските износители обвиняват румънските власти, че заради огромните задръствания губят по половин милион долара на ден, пише БНТ.
Сулина е най-източното пристанище на Европейския съюз, разположено на Дунавската делта, на устието на Сулинския канал. От Черно море го делят по-малко от 10 километра. Заради пълноводието на канала, от началото на войната, то се превърна в един от най-предпочитаните маршрути за украинските износители.
"Само миналия месец 400 кораба преминаха през канала", каза Михай Калин, главен машинен инженер.
Преди войната, 70% от износа на Украйна, е бил през морските пристанища на страната. Те са блокирани от руските сили, за разлика от дунавските пристанища на Украйна, които продължават да работят. Ако войната не свърши скоро, през канала ще преминат кораби, колкото никога досега, допълва Калин.
Украинските износители твърдят, че в Сулина проверяват по пет кораба на ден, което е с пъти по-малко от необходимото. Основна причина за голямото чакане е, че Румъния не разполага с достатъчно лоцмани, които да преведат плавателните съдове през канала.
"Започваме работа още в първите часове на нощта и свършваме, когато слънцето залезе", каза лоцман Габриел Данила-Михалча.
Докато не бъдат отблокирани украинските морски пристанища, Украйна се надява да изнася през Румъния по 700 000 тона зърно на месец, които трябва да стигнат до страните в Северна Африка и Азия. Но с чакането в Сулинския канал това трудно може да бъде постигнато.
Украински износители твърдят, че някои кораби трябва да чакат по две седмици в Сулина, за да преминат канала.
Акценти





Вандалите от Смирненски са потрошили коли на две улици

Градове с бъдеще: Къде си струва да инвестираш днес?


