Напрежението в Червено море се отрази негативно на икономиката. Световната търговия отчита спад от 1,3 на сто само за месец. Причината е сривът на морския транспорт заради атаките на хутите.

От ноември досега превозът на товари през този ключов търговски маршрут се е понижил с около 300 хиляди контейнера дневно. Заради проблеми с доставките водещи автомобилопроизводители временно затвориха заводите си в Германия и Белгия.

Гигафабриката на "Тесла" край Берлин спира работа за две седмици заради липсата на компоненти. В открития през 2022 г. завод работят повече от 11 хиляди души.

Шведският автомобилостроител "Волво" също обяви, че е принуден да прекрати за три дни производството в завода си в белгийския град Гент. Причината - закъснения в доставката на скоростни кутии.

Заради атаките на хутите в Червено море много мореплавателни компании пренасочиха корабите си по по-дългия маршрут през нос Добра надежда, което бави доставките - от дрехи и компютри до храна и стоки, които потребителите купуват ежедневно.

"Непрекъснатите атаки срещу търговски кораби в района на Червено море нарушиха международната търговия. Обемите на световната търговия паднаха с повече от 1 процент, а през декември понижението е дори 1,3 на сто", заяви Тамаш Варга, икономист.

Проучване на германския Институт за световна икономика в Кил сочи, че заради пренасочването на корабите през декември вносът за страните от Европейския съюз е намалял с 3,1 процента, а износът от ЕС - с 2 процента. При САЩ също е отчетен спад, но не в такава степен, тъй като търговският маршрут през Червено море не е толкова значим за страната.

"Фокусирани сме върху икономическата страна вследствие на атаките в Червено море. Следим потенциалния ефект върху икономиката на Съединените щати, но засега той е незначителен", допълни Лейл Брейнард, директор на Националния икономически съвет на САЩ.

Цената за превоз на един контейнер от Източна Азия до Северна Европа се е оскъпил с близо 200% през последните седмици, изчислява международна компания за анализ на пазара и товарите.

От друга страна трафикът през Суецкия канал е намалял с 30% само за първите десет дни на януари, което е довело до 40% спад на приходите на Египет.

Морският път е ключов източник на чуждестранна валута, от която страната изпитва недостиг в момента, пише БНТ.