Френските следователи направиха най-решителната стъпка по посока на разкриването на тайната около гибелта на самолета А320 на компанията Germanwings. Дешифрирането на данните от черната кутия даде сензационни резултати: самолетът умишлено е бил насочен към земята от втория пилот Андреас Лубиц.
Дешифрирането на черната кутия на самолета показа, че през първите 20 минути и двамата пилоти са разговаряли помежду си абсолютно нормално, дори са се шегували. В един момент командирът на екипажа Патрик Зондерхаймер съобщава на своя помощник, че той започва да подготвя самолета за кацане в Дюселдорф.
След това, както се чува на аудиозаписа, командирът излиза от кабината, вероятно, за да отиде до тоалетната, и инструктира втория пилот Андреас Лубиц да поеме управлението на самолета. „Можем официално да твърдим, че вторият пилот не е искал да отвори вратата и умишлено е започнал снижение. Самолетът е падал 8 минути от височина 12 000 метра. Мотивите за постъпката му засега не са ни известни, но ние сме категорично уверени, че вторият пилот е искал да разбие самолета”, каза Брис Робен, прокурор на Марсилия.
Прокурорът заяви още, че с оглед на това, че по време на катастрофата в кабината не е имало външи лица, против Андреас Лубица е образувано съдебно производство по обвинение в „умишлено убийство”. Какво е подтикнало пилота на тази постъпка, тепърва следователите ще трябва да изяснят, но, отбелязва НТВ, аналогични случаи вече има в историята на авиацията, за някои от тях дори са снимани филми.
Например, през 1990 година вторият пилот на египетски Боинг 767, летящ от Ню Йорк към Кайро, седем пъти е повторил фразата „Вярвам в Господ”, след което е изключил двигателите на машината. При въпросния случай, командирът на екипажа тогава също е излязъл от кабината, за да отиде до тоалетна. За разлика от сегашния инцидент, командирът е успял да се върне, но твърде късно. При катастрофата загиват 217 души.
По целия свят се чудят, дали трагедията с А320 е могла да бъде избегната, все пак капитанът е знаел специалния код на ключалката на вратата в кабината. „Анатомия дня” изясни, как работи системата за сигурност на борда на самолета и по какъв начин са повлияли събитията от 11 септември 2001 година в САЩ. „На записа се чува как командирът на екипажа настоява по интеркома да бъде пуснат в кабината, след това се чуват силни удари по вратата, сякаш се прави опит тя да бъде разбита. Напомням, че това е бронирана врата, защитаваща екипажа в случай на атака на терористи”, каза Брис Робен.
Трудно е да се повярва, но това, че на самолета му е било съдено да загине в Алпите, е било предопределено още преди 14 години. Терористичните актове от 11 септември 2001 година изправиха авиокомпаниите пред факт – тънките прегради, отделящи кабината от салона, не пречат на терористите. „В кабината можеше свободно да се влезе, да се разглежда и така нататък. След 11 септември бе установен такъв ред – кабината на пилотите е табу”, обяснява Олег Смирнов, заместник министър на гражданската авиация на СССР.
Били са преразгледани всичките протоколи за сигурност, но най-главното бе, че в самолетите бяха монтирани бронирани врати и дигитални ключалки с променящи се кодове. Системата наподобява домофон, но дори и кодът да е наличен, вратата не се отваря веднага.
Системата се оказа съвършена, но през 2013 година тя за първи път се пропука. Тогава в Африка се разби самолет на мозамбикските линии. Комисията, дешифрираща записите от черните кутии, остана потресена: когато командирът на екипажа е останал сам в кабината, той е блокирал вратата и е насочил машината към земята. Вторият пилот до последно се е опитвал да влезе, но така и не е успял. При инцидента оцелели няма. По този чудовищен начин пилотът Ермине Фернандес е решил да сложи край на живота си. Предполага се, че той се решил на тази стъпка заради сериозни лични проблеми.
Случаят с Лубиц, освен че наподобява авиационни трагедии от миналото, може да обясни и какво се е случило с полет MH370 на Малайзийските авиолинии, който изчезна миналия март, докато летеше от Куала Лумпур за Пекин с 239 души на борда. Скорошни анализи на сателитни данни сочат, че малайзийския самолет може би умишлено е бил отклонен от курса си – навеждайки на мисълта, че пилотът може да е предприел аналогични на Лубиц действия.
В момента в някои страни действа правилото: пилотът никога не трябва да остава сам в кабината. Но в случая с германските авиолинии това правило не е било задължително или е било нарушено.
Още от категорията
След големия пожар: Показаха отвътре възстановената Нотр Дам