Европейският съюз предупреди македонското правителство, че средствата за Коридор 8 не могат да бъдат пренасочвани към други проекти и транспортни коридори. Брюксел следи отблизо търга в Северна Македония за жп линията до България и призовава всички важни решения да се вземат след консултации с блока, се посочва в позиция на делегацията на ЕС в Скопие.
"ЕС - заедно с други финансови поддръжници на проекта за изграждане на Коридор 8, който е от изключително значение, следи отблизо тръжния процес. Северна Македония е страна по договора, отговорна за тръжния процес. Продължава оценката след подаване на офертите. Силно насърчаваме спазването на приложимите процедури и стандарти и консултация с всички съответни заинтересовани страни по такива важни въпроси", заяви делегацията на евросъюза пред "Телма".
Брюксел подкрепя Скопие в завършването на този "проект, който е от голямо значение за страната, нейните граждани и целия регион". ЕС предупреждава, че средствата за Коридор 8 не могат да бъдат използвани за други направления.
"Финансовото разпределение за този проект се състои от комбинация от значителна безвъзмездна помощ от ЕС и обединяване на средства от ЕИБ и ЕБВР. Тази финансова подкрепа е предназначена точно за тази процедура и проект. Всяка друга употреба не е предвидена", се подчертава в позицията, предаде БГНЕС.
Припомняме, че македонският премиер Християн Мицкоски обяви, че е бил жертва на опит за подкуп точно в тази тръжна процедура за избор на изпълнител. През последните седмици Мицкоски и негови министри призоваха за прехвърляне на средствата от Коридор 8 към Коридор 10. Транспортният европейски Коридор 10 преминава от северозапад на югоизток и съединява Австрия, Словения, Хърватия, Сърбия, Северна Македония и Унгария с Гърция и България.
Македонското правителство твърди, че връзката с Белград и Солун е по-важна за икономиката на Северна Македония, за разлика от маршрута Бургас-Дуръс (Албания). Последният е част от т. нар. Коридор за мобилност на НАТО, но управляващите в Скопие го смятат за провалена инвестиция. И в последния доклад на ЕК за страната беше подчертано, че трябва спешно да се ускори строителството на Коридор 8.
Министърът на транспорта Александър Николоски наскоро каза, че жп маршрутът е твърде скъп и струва около 20 милиона евро на километър, а България дори няма готов проект - твърдение, което беше опровергано с документи от българска страна. Николовски обяви и изтеглянето на членовете на Комисията за изграждането на третата фаза на жп линията с България.