Готвим нов регламент за пътниците в самолета, който се надявам да бъде приет до Коледа, каза в интервю за 24часа евродепутатът от ЕНП Андрей Новаков.

- Г-н Новаков, след толкова години на политическа криза, как стои днес България в очите на групата на ЕНП и на европейските ни партньори?

- В сравнение с това как изглеждаше България преди една година, по всички параграфи днес е по-добре. Страната ни беше станала нарицателно: Внимавайте да не се случи като в България въртележка от избори. Дори имаше нов термин - българска въртележка. Слава Богу, вече имаме министри, на които им знаеш името и знаеш, че ще са министри и след седмица. Можеш да поемаш ангажименти, да преговаряш, да изпълняваш тези ангажименти. Резултатите се виждат - и Шенген, и еврозоната, и средствата по Плана за възстановяване и устойчивост, и повишеното усвояване на средствата по оперативните програми, което беше катастрофално, бяха на по 3-4%. Това все са неща, за които си струва да се направи компромис. Всяко коалиционно споразумение носи такива компромиси и тежести за всички. Но и ЕНП има приоритет държавата да бъде стабилна, да има проевропейска ориентация, пълна интеграция. Това е точно в изпълнение на тези приоритети.

- Един от големите страхове на българите днес е войната. С тези дронове, които летят над граничните на Русия държави, с това превъоръжаване, което започна в Европа... Как ще успокоите българите, че няма утре да ги мобилизират?

- Няма никакви причини за това. Виждам, че това се появява всеки път, когато България е на кръстопът да вземе важно цивилизационно решение и да се ориентира геополитически. Още с влизането в НАТО щяха да ни превземат. После с влизането в ЕС щяха да ни сменят азбуката. С влизането в Шенген щяха да ни наводнят всички бежанци. Никой не намери смелост да излезе и да каже, че тия бежанци минават през България, никой не иска и няма намерение да остава тук. А и нашите граничари, гранична полиция сега са подкрепени от Фронтекс - още по-добре се пази границата заради Шенген, а не обратното. Сега е същото с еврото.

- Като заговорихме за еврото - основните притеснения на хората са свързани с цените и това, което ни чака след като влезе в сила новата валута, особено на фона на тези галобиращи в момента цени.

- Напълно разбирам защо хората се страхуват. Това е естествена травматична реакция на преживяване, което си имал в миналото. Хората, които се страхуват най-много от еврото в момента, са тези, които са преживели хиперинфлация, галопираща инфлация, фалит на банки, финансови пирамиди, РМД-та, деноминация... И в момента, в който им каже: "Ще сменим валутата", те реагират: "Стига, тъкмо нещо се закрепи".

И мен ме тревожат цените. И аз виждам, че бутилка минерална вода от половин литър в бензиностанцията е 2 лв. Виждам го и ме тревожи. Но тук държавата ще си влезе в ролята - ако има някой хитрец, който се опитва да се възползва от тази смяна, той трябва да бъде наказван. Определено това е процес, който ще отнеме време, докато може хората да свикнат с всичко.

В същото време, цяло поколение в България емигрира в чужбина, за да взима пари в евро. Дължим го на следващото - да направим така, че поне заради това да не се налага да емигрира.

Хората, които се страхуват, че като дойде еврото, ще почнем да плащаме френския външен дълг, ако в момента питат някои мои френски колеги дали разчитат България да плаща, сигурно това ще предизвиква смях. Пази Боже, ако Франция се разчита на нас да й плащаме дълга. Това, разбира се, няма да се случи. Ако харчиш повече, отколкото получаваш, без значение каква ти е валутата, дали си с тайландски бат или с евро, все тая. Ако харчиш повече, ще трябва да плащаш.

Еврото е възможност и тя първо ще се усети от икономически активните хора. Онези, които работят, пътуват, търгуват, създават работни места, създават добавена стойност в България. И отново подчертавам, ако някой се опита да се възползва и каже: "Заради еврото скочиха цените", трябва да бъде наказан, санкциониран. Защото няма причина заради еврото нещо да скача.

Така или иначе българският лев е свързан първо с германската марка, после с еврото в последните 25 години. Не се налага нещо да поскъпне заради това. В Хърватия е най-пресният пример - има ръст на цените на имотите, но не може да се каже, че инфлацията е по-различна от тази в държави, в които няма евро. Върнах се от Полша с комисията по отбрана миналата седмица. Не е евтино. В Чехия е същото. Цените просто растат.

- Като евродепутат от ЕНП вие работите по друга много важна тема за хората - правата на пътниците. Кога ще бъдат приети новите правила?

- Би трябвало до Коледа, а след това имаме още 8 седмици, в които са т.нар. помирителни срещи със съвета. На мене ми се падна съмнителната привилегия да бъда автор и вносител на регламент, който 11 г. отлежа в ЕС, тъй като нямаше компромис и съгласие между държавите. Това е така по много причини. За танго ти трябват двама - авиокомпаниите и пътниците трябва да разберат, че трябва да има баланс.

От една страна, не могат да те глобяват със 75 евро, защото куфарът излиза с 2 см от рамката, или да ти искат по 15 евро, за да седнеш до 4-годишното си дете.

От друга страна, трябва да приемем, че не може да се държим с авиокомпаниите като с престъпници, които трябва да плащат всичко. В историята на авиацията няма авиокомпания, която да е загубила куфар в небето. Куфарите се губят на земята от наземните оператори.

Много е трудно да намерим баланс, но мисля, че успяваме. А това, което ще се постигне, ако в крайна сметка гледната точка на Европейския парламент бъде възприета, е да увеличим малко компенсациите. Първо, защото 120 евро за хотел преди 15-20 г. са били достатъчни, но вече не са.

Второ, защото Съдът на ЕС реши, че правото на личен багаж е неотменимо за всеки един. То трябва да бъде включено в цената на билета. Дебело подчертавам, включено в цената на билета, за да не каже някой: "Безплатни неща няма", защото ще бъде прав. Това, което правим в момента - достъпният вече ръчен багаж да бъде малко по-голям, така че да се събира, и да бъде включен в цената на билета, защото се използва като предтекст. Отиваш, той е 1 кг повече. Това би струвало на авиокомпаниите под 1 евро за керосин, а не 75 евро. Значи това е източник на приходи, и то не особено морален. И сме свидетели на много скандали в последните месеци, особено в България. Тук сме абсолютно безпристрастни. Говоря си постоянно и с авиокомпаниите, и с потребителските организации.

- А какво значи да бъде включена цената на билета реално? Не е ли включена и сега, когато си заплащаш priority пакет например?

- Не. А ако си плащаш за нещо, значи не е безплатно, плащаш допълнително. Това, което в момента за нискотарифните авиокомпании е включено, е лична принадлежност, ако може да го преведем. Раничка, която трябва да се събере под седалката отпред. Това е. Когато са проектирали самолетите преди 20 г., не е имало достатъчно място отгоре за всеки да си сложи ръчния багаж, просто защото хората са пътували с чекиран. Поведението на пътниците се променя и затова авиокомпаниите се напасват, така че да изкарват пари от това. И в момента чекираният багаж е безплатен. Ама все по-малко хора си чекират куфарите, повечето летят с такъв отгоре.

И друго - това, от което няма да отстъпя, ако ще да няма законодателство въобще, е, че няма да увеличаваме срока на закъснението. В момента е 3 часа. На 3 часа и 1 минута, ако закъснееш за там, закъдето си тръгнал, авиокомпанията ти дължи обезщетение. В зависимост от разстоянието - 300, 400 и 600 евро. Това е така, защото ти вече си пропуснал и интервюто за работата, и връзката си с другия полет, и рождения ден, ако си тръгнал на такъв. Това би трябвало да подейства дисциплиниращо за авиокомпанията, ако знаеш, че има предложение за 6 часа закъснение. В Европа ако закъснееш шест часа, този ден няма да стигнеш никъде и за нищо.

Но от друга страна, трябва да кажем, че имаме много изчерпателен списък с форсмажорни обстоятелства. Ако се сблъска с птици, самолетът ще се наложи да се върне. Ако има мъгла и оборудването на летището не е на достатъчно ниво, ако има обледяване, ако се случи природно явление, изригне вулкан или друго - тогава не може да се държи авиокомпанията отговорна, за да плаща.

И едно от най-важните неща е прозрачността. В момента, ако си купиш билет от посредник и отменят полета, той ще каже: "Аз съм ти продал билет, ама авиокомпанията го е отменила." Отиваш при авиокомпанията, тя казва: "Ние не сме ви продавали нищо. Някой е продал нашия продукт и търсете си правата там." И накрая човек стои на летището и не знае къде да иде. Това, което правим сега, е който ти е взел парите, той е отговорен. Пък после да си ги търси както намери за добре. Ако си ги купил от посредник и ако пропадне екскурзията ти, той е длъжен да ти организира това как да стигнеш, да те компенсира и всичко останало, пък после разходите, които е направил, да си ги вземе от авиокомпанията, ако е виновна.

- И смятате, че всичко това ще бъде прието, за да облекчи пътниците?

- Всичко - не знам. Амбицията ми е да бъде прието, но в крайна сметка има държави-членки които имат различни интереси от тези на Европейския парламент. Както на всяка друга тема ще се "сборим", да използваме тази хубава българска дума, и в крайна сметка вярвам, че това ще даде резултат на малко по-балансиран текст, в който да не се увеличат цените на билетите заради това законодателство. Не бива това да се случва. Ако авиокомпаниите го направят, те ще го използват като предтекст. Защото от всичко, което ще гласуваме, разликата в билетите не би трябвало да е повече от 2, 3, 4 евро, ако въобще се стигне до някакво увеличение заради това законодателство. Ако е повече, то е, защото така са решили да ценообразуват авиокомпаниите.

- Как ще регламентирате размерите на ръчния багаж, колко голям ще е?

- Умишлено не искам да цитирам размери, понеже някой ще ги запомни и ще тръгне да лети с тях, а те още не са одобрени. Ако трябва да говорим в проценти - желанието на парламента е да увеличим с 10% цялостно обема на ръчния багаж и да е включен в цената на билета.

- Трябва ли да има някаква кампания, която да обясни на пътниците, защото със сигурност има и такива, които спекулират с тези правила?

- Тук съм длъжен да подбирам думите си много внимателно. Къй като се занимаваме също така и с правата на хората с увреждания. Има недопустими неща спрямо тях, които ги дискриминират. Никой не е пожелал да бъде в инвалидна количка. Но когато това се е случило, обществото трябва да се погрижи така, че почти да няма разлика за тоя човек. А не да му създаваш пречки и да кажеш тая количка не ни отговаря на стандартите, няма да я качим на самолета.

От друга страна, едно от предложенията е при хората, които имат нужда от придружител, той да лети безплатно. Разбирам защо се прави това - ако не можеш да си позволиш да платиш втори билет, ти на практика си ограничен да не можеш да летиш. В същото време, когато дойдат авиокомпаниите и ми кажат: "Как ще предотвратите някой да лети нон-стоп безплатно с друг или пък да се предлага полет за двама на цената на един?" Не мога да гарантирам това.

В същото време съм абсолютно за кучето водач да се качва на борда. Тези кучета са обучени, трябва да има място за тях. Ето колко сложно е.