Повишаването на цените на маслото създава лош вкус у европейските потребители и хлебопроизводители, се казва в анализ на „Евронюз“.

С наближаването на коледните празници европейците се сблъскват с още един ежедневен разход, тъй като цената на маслото се покачва.

В 27-те държави - членки на Европейския съюз, цената на маслото се е повишила средно с 19% от октомври 2023 г. до октомври 2024 г.

Това включва увеличение от 49% в Словакия и 40% в Германия и Чешката република, според данни на ЕС, като докладите сочат, че цената продължава да расте.

В Германия 250-грамово блокче масло сега обикновено струва между 2,40 и 4 евро, в зависимост от марката и качеството.

Според икономиста Мариуш Дживулски, анализатор на пазара на храни и селскостопански продукти в PKO Bank Polski във Варшава, увеличението е резултат от недостига на мляко в световен мащаб, причинен от намаляването на производството, включително в САЩ и Нова Зеландия, един от най-големите износители на масло в света.

Европейското масло обикновено е с по-висока масленост от маслото, продавано в САЩ. Освен това то се продава на тегло в стандартни размери, така че производителите на храни не могат да прикрият повишаването на цените чрез намаляване на размерите на опаковките, което е известно като „свиване на цените“.

Недостигът на масло във Франция през XIX в. довежда до изобретяването на маргарина, но французите остават едни от най-големите консуматори на масло на континента, включително за печене и сосове. 

Полските купувачи са силно засегнати

Маслото е толкова важно в Полша, че правителството държи запаси от него в стратегическите резерви на страната, както и природния газ и ваксините срещу Ковид-19. Във вторник правителството обяви, че освобождава около 1000 тона замразено масло, за да стабилизира цените.

По данни на правителствената агенция Национален център за подпомагане на селското стопанство цената на маслото в Полша се е повишила с 11,4% от началото на ноември до началото на декември и с 49,2% за последната година до близо 37 полски злоти (8,7 евро) за килограм за седмицата, приключваща на 8 декември.

Купувачите са забелязали. „С всеки изминал месец маслото става все по-скъпо“, казва 77-годишната Данута Осинска, докато пазарува в магазин от верига за хранителни стоки с намаление във Варшава.

Тя и съпругът ѝ обичат маслото, но се борят да плащат за лекарствата с малките си пенсии. Сега те ядат по-малко масло и повече маргарин, въпреки че вкусът му не им допада. „Няма сравнение“, казва Осинска. „Нещата стават все по-трудни и по-трудни.“

Цената на маслото в Полша се е превърнала в политически въпрос. Предвид насрочените за следващата година президентски избори, противниците на центристкия премиер Доналд Туск се опитват да обвинят него и неговата партия „Гражданска платформа“. Други поляци искат да обвинят управителя на националната банка, който е от противниковия политически лагер.

Според Агнешка Малишевска, директор на Полската млечна камара, някои потребители решават къде да пазаруват в зависимост от цената на маслото, което е довело до ценови войни между търговските вериги, които в някои случаи са поддържали изкуствено ниски цени в ущърб на млекопроизводителите.

Малишевска смята, че вътрешните, специфичните за ЕС и глобалните проблеми обясняват инфлацията на маслото. Тя твърди, че основната причина в Полша е недостигът на млечна мазнина, дължащ се на това, че млекопроизводителите затварят предприятията си поради малките печалби на пазарите и тежката работа.

Тя и други също така посочват по-високите енергийни разходи от войната на Русия в Украйна като фактори, които влияят върху производството на мляко. 

Икономистът Дзивулски също така смята, че сушата може да е фактор за намаляване на производството. Според него спадащите цени на млякото през миналата година са обезкуражили инвестициите и са подтикнали производителите на млечни продукти в ЕС да произвеждат повече сирене, което предлага по-добра рентабилност. Според Дзивулски роля може да изиграе и избухването на болестта „син език“ - вирусно заболяване, пренасяно от насекоми, което е безвредно за хората, но може да бъде фатално за овцете, кравите и козите.

Зехтинът е предпочитано масло за жителите на Южна Европа

Южноевропейските страни, които разчитат в много по-голяма степен на зехтина, са по-малко засегнати от инфлацията на маслото - или просто не я смятат за толкова важна, тъй като консумират много по-малко.

Според фирмата за анализ на пазара на млечни продукти CLAL, от миналата година насам цената на маслото в Италия е нараснала средно с 44%. Италия е седмият по големина производител на масло в Европа, но зехтинът е предпочитана мазнина, дори за някои десерти. Следователно цената на маслото там не предизвиква същата тревога, както в пристрастените към маслото части на Европа.

В същото време в Париж шефът на сладкарницата Арно Делмонел, който приготвя кроасани и шоколадови сладкиши за собствената си сладкарница, казва, че само от септември насам цената на маслото се е повишила с 25%.

Той казва, че някои от конкурентите се насочват към маргарина - план, който той не предлага да копира. „Това е изкривяване на представата за кроасана“, казва Делмонтел. „Кроасанът се прави с масло.“