
Контейнерните превози по море, които бяха една от основните причини за скока на цените през лятото на 2021 г., са се сринали за първите няколко седмици на 2023 г. с 90% в сравнение с пиковите им стойности от 2022 г. Данните са на специализирания сайт Quаrtz.
Това означава, че всички вносни стоки и компоненти за производството им, които пътуват по море, по автомагистрали и железници, ще се превозват на цени, които са несравнимо по-ниски от тези допреди няколко месеца.
“В момента цените на контейнерите са в застой. Пазарът се коригира значително спрямо това, което видяхме преди година, когато един контейнер за доставка от Хонконг до Лос Анджелис струваше 20 000 долара. Същият този контейнер сега е около 2000”, коментира Ръстин Едуардс, ръководител на доставките на мазут в Euronav.
Според него глобалната причина за този спад е, че няма търсене от страна на потребителите, няма изтегляне на стоки от Азия към Европа и САЩ и няма свръхпроизводство от фабрики в Китай.
На практика в момента превозите струват колкото в разгара на пандемията през 2020 г., когато и цените на стоките тръгнаха надолу.
Освен това се оказва, че разхлабването на ковидмерките в Китай съвсем не е засилило износа от Китай, както се очакваше. Има дори анулиране на доставки в най-големите пристанища на Китай, което допълнително смъква цените на контейнерите.
Спадът в търсенето на китайски стоки и съответно на износа оттам за западните страни продължават вече три последователни месеца.
Обемите на контейнерните превози в Тихия океан са намалели с около 30% през януари в сравнение с миналата година.
Междувременно основният индекс за товарни превози на Балтийската борса, който е ключов за превозите на сухи насипни стоки, падна за седма поредна сесия. Общият индекс, който отчита цените, на практика е на най-ниското си ниво от две и половина години насам.
Невероятното поскъпване на контейнерните превози бе една от причините през 2020 и 2021 г. да се забавят доставките на електронни компоненти за автомобилостроенето, което доведе до невъзможност производителите на автомобили да изпълняват поръчките си. Допълнително скъпите превози увеличиха цените на нефта и горивата.
Още от категорията

Правителството отказа да допусне IT сектора в Съвета за тристранно сътрудничество

Икономиката на ЕС с лек ръст, на еврозоната - без промяна
